Volvo laddar på med nya XC60 Plug-in Concept

Här är Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept som med 350 hästkrafter inte drar mer än 0,23 liter per mil och kan köra 45 kilometer helt på eldrift.

På bakluckan står det T8 vilket på Volvo-språk brukar betyda Turbo med 8 cylindrar, men i själva verket har Volvos nya laddhybrid bara hälften så många cylindrar under huven. 

 – Det är dags att sluta räkna cylindrar. Fokus på fyrcylindriga motorer är det mest effektiva sättet att snabbt minska koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning utan att kompromissa med kundernas förväntningar på körglädje och prestanda, säger Volvos utvecklingschef Peter Mertens i ett pressmeddelande. 

 I XC60 Plug-in Concept ger bensinmotorn 280 hästkrafter och 380 newtonmeter, och kopplas i hop med en elmotor på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter. En nyutvecklad åttastegad automatlåda skickar ner kraften i hjulen. 

 Resultatet av downsizingen är att koldioxidutsläppen på 53 gram per kilometer hamnar strax över supermiljöbilsgränsen med tre gram i standardläget Hybrid. Väljer föraren i stället läget Pure drivs bilen framåt helt med hjälp av elmotorn på som har en räckvidd på maximalt 45 kilometer. Om föraren vill kan han eller hon välja att spara på elen för att använda vid ett senare tillfälle, till exempel i framtida miljözoner i städer där inga fordon med höga utsläpp kommer få framföras.

 Ytterligare en knapptryckning gör att Power-läget kopplas in. XC60 Plug-in Hybrid Concept kopplar då i hop elmotorn med bensinmotorn till en totaleffekt på 350 hästkrafter och 580 newtonmeter vilket borgar för 0-100 på 6,1 sekunder. 

 Med elmotorn på bakaxeln slipper Volvo installera en mekanisk kardanaxel för att få fyrhjulsdrift. I stället driver elmotorn bakhjulen och bensinmotorn får ansvar för framhjulens drivning. 

 Bensinmotorn har varken generator eller startmotor, utan Volvo har installerat en integrerad startmotor och generator (ISG) på vevaxeln mellan motor och växellåda. ISG-enheten kan även ge ett extra tillskott på 45 hästkrafter till motorn under acceleration och samlar även energi från inbromsningar för att ladda batterierna. Batterierna kan laddas med på tre och en halv timme om man har tillgång till ett eluttag på 230 Volt. Via laddningen kan kupén värmas upp eller kylas ner. 

 Den fyrcylindriga turbomotorn är en nyhet från Volvos kommande motorfamilj VEA som står för Volvo Environmental Architecture. Den kommande serien av motorer kommer bestå av både diesel och bensinmotorer med både direktinsprutning och balansaxlar på samtliga motorer.

 VEA är en modulserie med diesel- och bensinmotorer som med olika turboladdningsnivåer och hybridteknik kan modifieras till att antingen vara snåla trecylindriga motorer till fyrcylindriga motorer i stil med den som nu presenteras i XC60 Plug-in Concept. 

 Volvos infotainmentsystem håller föraren uppdaterad på antingen den lägsta energiåtgången, snabbaste vägen eller kortast sträcka och var laddstationer finns.

 Volvo planerar att visa upp XC60 Plug-in Concept på bilsalongen i Detroit senare i januari.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!