080114-volov-powershift

Volvo lanserar Powershift

Nu lanserar Volvo Powershift som är en fullautomatisk och sekventiell sexväxlad växellåda med dubbla våtlamellkopplingar. Enligt uppgift ska den nya Powershift-växellådan bidra till en extremt snabb och mjuk växling. Dessutom ska den ge cirka åtta procent lägre bränsleförbrukning.

Powershift-funktionen, som har utvecklats av Volvo personvagnar i samarbete med Getrag, är baserad på tekniken i en manuell växellåda, med den skillnaden att de båda våtlamellkopplingarna är förbundna med varsin ingående axel. Den ena axeln löper inuti den andra. Den inre reglerar den utgående axeln för växel 1, 3, 5 och back, medan den yttre reglerar utgående axeln för växel 2, 4 och 6.

Kopplingsfunktionen regleras av en elektrohydraulisk kontrollenhet som ser till att den ena kopplingen är stängd när den andra är öppen och tvärtom. Respektive koppling fungerar som en slirkoppling. En kolv för ett antal lamellskivor mot varandra och låser fast dem genom den uppkomna friktionen.

Powershift ger föraren en automatisk växellåda med möjlighet till sekventiell växling, på samma sätt som med Volvos Geartronic-växellåda. Skillnaden är att med Powershift sker även manuell växling utan tids- eller kraftförluster. Förutom växlingskomfort och höga prestanda bidrar Powershift till en märkbart minskad bränsleförbrukning.

- Enligt våra mätningar bidrar Powershift till en bränslebesparing på cirka åtta procent, när vi jämför med en konventionell automatlåda, och det är en viktig effekt i jakten på en minskad negativ inverkan på miljön, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development, Volvo Personvagnar.

Eftersom Powershift, till skillnad från en konventionell automatisk växellåda, varken behöver momentomvandlare, planetväxlar eller multipla våtlamellkopplingar, försvinner även de momentförluster dessa medför.

Tack vare tekniken med dubbla våtlamellkopplingar klarar Powershift-växellådan höga moment och har i princip inga begränsningar när det gäller utväxling. Detta gör den idealisk tillsammans med moderna, kraftfulla dieselmotorer.

Den version av Powershift som Volvo nu lanserar är dimensionerad för att klara ett vridmoment på 450 Nm. I de aktuella Volvomodellerna C30, S40 och V50 kombineras Powershift med den fyrcylindriga turbodieseln på 2,0 liter med en effekt på 136 hp och ett vridmoment på 320 Nm.

- Med Powershift kan vi erbjuda en automatisk växellåda även till vår tvålitersdiesel. Och det är inte vilken automatlåda som helst. Lägre bränsleförbrukning, ökad komfort och högre prestanda, det låter som en omöjlig ekvation. Men med Powershift kan vi visa att den är fullt möjlig, säger Magnus Jonsson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!