Volvo Cars och från Autoliv avknoppade Veoneer försökte att utveckla och sälja mjukvara för självkörande bilar inom ramen för det gemensamma företaget Zenuity. Det gick sidådär. Volvo och Veoneer avslutade sitt samarbete och Zenuity splittrades. Volvo Cars skapade istället företaget Zenseact med Ödgärd Andersson som vd.
Nu har Zenseact tecknat ett avtal med lidarsensortillverkaren Luminar Technologies och dess vd Austin Russell.
Volvo ska stå för mjukvaran och Luminar för hårdvaran i det som ska bli ett komplett system för självkörande bilar. Luminar ska börja bygga sensorer till Volvo under nästa år. Med lidarsensorer skapas tredimensionella bilder av allt runtom bilen. Informationen jämförs sedan med bilens information från GPS och den samlade bedömningen hjälper bilen att köra utan förare.
Ingen robottaxi
Zenseacts mjukvara har döpts till OnePilot och tillsammans med Luminars sensorer ska färdiga system säljas till Volvo Cars men också till andra tillverkare.
OnePilot ska klara mer avancerade förarstödsystem och på sikt helt självkörande bilar, till att börja med på motorväg.
Zenseact och Luminar använder mikroprocessorer från Nvidia och även kameror och radrsystem som komplement till lidarsensorerna.
Volvos nya XC90 ska presenteras nästa år och troligen får vi se en helt eldriven XC90 tillsammans med hybrid- och laddhybridversioner.
Enligt Volvos vd Håkan Samuelsson kommer inte nya XC90 bli någon ”robottaxi” men väl en bil med utbyggt assistanssystem och avancerad farthållare för att låta bilen vara självkörande på motorväg.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.