Foto: Cyan Racing

Volvo P1800 Cyan sprutar snö i Norrland

En av fjolårets mest omtalade bilar – Volvo P1800 Cyan – har vi sett på torra asfaltsvägar. Nu får vi se den ta sig an snötäckta och hala sträckor i norra delarna av vårt avlånga land.

Sent förra året slog den ned som en bomb mitt bland alla elbilsnyheter – Volvo P1800 Cyan stal snabbt showen, inte enbart tack vare förföriska former från förr och en iögonfallande karosskulör, utan för att Cyan Racing gjort en modern sportbil av en Volvo-klassiker, dock utan att blanda in för mycket av det moderna, bilen skulle fortfarande kännas rå och avskalad. Som förr i tiden.

Teknikens Världs Linus Pröjtz fick för några månader sedan tillfälle att köra P1800 Cyan. Han öste lovord över bilen och den mekaniska känsla den förmedlade i alla situationer. Exakt hur Linus upplevde den knappt ett ton tunga bilen (torrvikt) med 420 hästkrafter på bakhjulen kan du ta del av här.

Nu har Cyan Racings chefsingenjör Mattias Evensson, men ansvar för företagets motorutveckling, och hans team tagit med bilen upp till norra delarna av Svea rike, ungefär 100 mil norr om företagets huvudkontor i Göteborg.

1 av 4 Foto: Cyan Racing
2 av 4 Foto: Cyan Racing
3 av 4 Foto: Cyan Racing
4 av 4 Foto: Cyan Racing

På plats ville gänget upptäcka och analysera bilens egenskaper och begränsningar på ett vis som inte går uppleva på slät, torr asfalt.

– Vad som verkligen slog mig under denna expedition var att bilen är så enkel att köra och att du inte behöver provocera den för att få den dit du vill, säger Mattias Evensson som menar att P1800 Cyan är, till skillnad från dagens sportbilar, en uppvisning i att gå tillbaka till grunderna.

Cyan Racing har förutom bilder även filmat lite av körningen uppe i norr. Vi får helt enkelt se snösprutet på lite närmare håll.

Åter till Linus Pröjtz och hans provkörning av Volvo P1800 Cyan i slutet av förra året. Något Linus lyfte fram flera gånger var den analoga känslan i bilen, en känsla som har försvunnit allt mer under 2000-talet. Han jämför exempelvis den femväxlade manuella lådan med den mekaniska känsla som upplevs i Ferrari 250 GT SWB. Vilken jämförelse! Fler utlåtanden av Linus hittar du i provkörningsrapporten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!