110318-volvo-p1900-direkt

Volvo P1900 – direktrapport från provkörningen

1990-talets C70 Cabriolet är verkligen inte Volvos första cabriolet. Första Volvon, ÖV4 ”Jakob” hade en nedfällbar sufflett och 1954 presenterades sportiga P1900. Erik Wedberg har åkt till Göteborg för en annorlunda provkörning.

Hej Erik, det är inte en vanlig provkörning du är på om jag har förstått det rätt.

– Nej, verkligen inte. Jag och fotograf Glenn Lindberg har fått låna en Volvo P1900 från Volvo Museum här i Göteborg. Faktum är att det inte är vilken P1900 som helst. På instrumentpanelen finns en plakett där vi läser ”chassinummer 1”.

Det låter som en upplevelse.

– Minst sagt. När jag först fick se bilen blev jag orolig att jag inte skulle få plats, den är verkligen liten. Men efter lite tråcklande lyckades jag komma på plats, dock med ratten och handbromsen pressade mot benen och huvudet en bit ovanför vindrutan. Jag upptäckte också att jag har för breda skor. För att inte trampa både på bromsen och gaspedalen måste jag vinkla högerfoten och ta sikte på gasen. Gaspedalen är av typen ”av eller på” och kopplingspedalen står upp från golvet och tar mycket högt upp.

Låter som att det var lite knepigt att köra.

– Bara till en början. Nu har jag lärt mig knepen och upptäckt att bilen faktiskt går ganska mjukt och bekvämt. Dessutom är runtomsikten fenomenal, jag kan nästan sträcka mig bakåt och ta på stötfångaren med handen.

Jag tror att de flesta känner till P1800, men P1900 är lite mer okänd. Vad är det för bil?

– P1900, eller Volvo Sport som den också kan kallas, är Volvos första renodlade sportbil. Den lanserades 1954 och byggdes endast i 67 exemplar åren 1956-1957. Det finns mycket spännande i bakgrundhistorien om P1900 men det får du läsa om i nästa nummer av Klassiska Bilar (nr 3) som finns i butik 12 april.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!