Trots att Volvokoncernen sålde Volvo Personvagnar till Ford Motor Company i början av 1999 så har de fortfarande kvar vissa känslor för sitt tidigare dotterbolag.
Volvokoncernens styrelseordförande Finn Johnsson är oroad för företagens gemensamma varumärke.
– Man kan tänka sig att vi i värsta fall går in i någon form av en konstellation för att hjälpa till. Vi vill inte vara huvudägare, berättar han för Göteborgs-Posten.
Att köpa tillbaka Volvo Personvagnar och gå in som huvudägare är uteslutet poängterar Finn Johnsson. En av orsakerna till det svala ägarintresset är att Volvo Personvagnar knakade redan under de tio sista åren under Volvokoncernens vingar. Man hade en vinstmarginal på endast 1,5 procent under dessa år.
Konstellationen Finn Johnsson syftar på skulle kunna ske i fordonsforskningssammanhang och bidra med lika mycket som staten. Han förklarar också att de redan i dag betalar en större andel av de sponsorarrangemang som är gemensamma med Volvo Personvagnar. Detta uttalande tillbakavisas dock av Volvo Personvagnars informationsdirektör Olle Axelsson.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.