Volvo S60L är populär i Kina. Den säljs ingen annan stans.

Volvo redovisar rekordförsäljning – men backar på hemmaplan

Volvo Cars försäljning i Sverige backade med 1,3 procent under förra året. Men det går bättre utomlands.

Volvo Cars försäljningssiffror från 2016 visar rekordförsäljning för tredje året i rad – totalt ökade försäljningen med 6,2 procent från 2015 till 534 332 bilar.

Försäljningen har ökat på alla marknader – utom i Sverige, där den sjönk med 1,3 procent till 71 200 sålda bilar. Enligt Volvo själva beror det på den rådande omställningsperioden, där den nya 90-serien ska ersätta gamla modeller.

I Kina ökade Volvos försäljning med 11,5 procent till drygt 90 000 bilar. Lokaltillverkade XC60 och S60L sålde bäst. I USA såldes omkring 83 000 bilar, framför allt suvarna XC60 och XC90 är populära på andra sidan Atlanten.

Under 2016 ökade försäljningen minst i Västeuropa. Totalt 206 000 bilar såldes här, vilket är en ökning med blygsamma 4,1 procent. Volvo säger i ett pressmeddelande att framtiden ser ljus ut, och spår ännu ett rekordår för 2017.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!