När Bill Ford och hans företagsledning visar upp alla nya bilar saknas Volvo helt och hållet. I stället koncentreras det svenska bidraget på en separat visning och då är det givetvis S60 Concept som gäller. Att skilja varumärkena åt gagnar definitivt Volvo.
Efter en hel dags långvandring på nålfiltsmattor och parkettgolv i Detroits mässhallar verkar Volvos designchef Steve Mattin och hans designteam prickat rätt. Formen, storleken och utförandet på kommande S60 känns i tiden och den nya GTDI-motortekniken är tillräckligt grön och snål.
Volvo presenterar i nuläget ingen hybrid- eller plug in-teknik till S60, men enligt rykten ligger Volvo långt framme när det gäller elektrifiering. Fördelen är att snål direktinsprutning och lättrycksturbo kommer redan i år. Koldioxidutsläpp på 119 gram för en mellanklassbil är mer än godkänt.
Om S60 verkar för liten och opraktisk för oss svenskar kan vi avslöja att kombiversionen – som får namnet V60 – kommer ett halvår efter debuten av sedanversionen. Allt enligt vårt samtal med Steven Odell.
Positivt för svenskt vidkommande är att V60 kommer att tillverkas på Torslandaverken.
S60 kommer våren 2010 och V60 hösten 2010. Sportigheten hos S60 ska enligt Mattin fortsätta råda i kombimodellen.
Exteriört kommer S60 och V60 följa konceptbilen, men insidans flärdfulla och stiliga design med bland annat mittkonsol i Orrefors-kristall och drivvedsträpaneler kommer vi inte att få se i produktionsbilarna.
Fler bilder på S60 Concept hittar du via länkarna nedan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.