Volvo S60 V60 Polestar Foto: Polestar och Teknikens Värld

Volvo S60 och V60 Polestar showar i USA

Prestandaversionerna Volvo S60 och V60 Polestar visas just nu upp på bilsalongen i Chicago. Där ska de båda blå(gula) kärrorna locka jänkarna med fina chassin och sammanlagt 700 friska hästar.

Volvo S60 Polestar och V60 Polestar är inget nytt för oss svenskar, dessa båda Polestar-preparerade prestandaversioner i nuvarande utformning presenterades nämligen i höstas. Redan förra våren fick vi se Australien-versionen som var av ”pre-facelift”-modell och som vi då passade på att provköra. Sedan dess har Polestar kalibrerat om chassit, fyrhjulsdriften och automatlådan där sistnämnda dessutom, liksom övriga Volvo-modeller med samma låda, utrustats med paddlar vid ratten. Båda bilarna, S60 och V60 Polestar, har gått att beställa sedan ett tag tillbaka och till sommaren påbörjas kundleveranserna.

Men det är första gången som S60 och V60 Polestar visas upp i USA. Just nu står de och glänser i all sin prakt på bilsalongen i Chicago. Förutom att känna och klämma på bilarna kan de amerikanska besökarna läsa specifikationerna som säger att under huvarna har Volvo och Polestar monterat en vässad variant av sexcylindriga T6-motorn på 3,0 liter. Med twinscroll-turbo från Borg Warner är effekten upptrissad till 350 hästkrafter och maxvridet ligger på 500 newtonmeter. Tillsammans med den Polestar-kalibrerade sexstegade automatlådan, optimerad Haldex-fyrhjulsdrift och 2,5-tums fullflödesavgassystem med dubbla 3,5-tums ändrör gör bilarna 0-100 km/h på 4,9 sekunder, 0-200 km/h på 17,7 sekunder och toppar 250 km/h då den elektroniska begränsningen slår till.

 S60 och V60 Polestar stoppas effektivt med hjälp av 371-millimetersskivor med sexkolvsok som gömmer sig bakom de 20 tum höga hjulen fram. 302 millimeter mäter skivorna bak, även här delvis dolda av 20-tumshjul.

Volvo S60 och V60 Polestar är prestandabilar i all ära, men står sig ändå slätt mot ”riktiga” S60 Polestar som presenterades 2012. Där hade T6-motorn pressats upp till smått galna 508 hästkrafter som tillåter en 0-100-siffra på 3,9 sekunder. Denna svenska best har vi både provkört och testat, då bland annat mot Nissan GT-R. Vill du lyssna på hur 508-hästarsversionen låter kan du göra det i vår film från provkörningen.

Allt om Volvo S60 och V60 Polestar kan du läsa om här samt via länkarna nedan.

Fakta: Volvo S60 och V60 Polestar 2014

Chassi

Polestar Öhlins dämparsystem

Polestar-fälgar, 8x20 tum ET53 med 245/35R20-däck

Motor

6-cylindrig rak T6-motor, 2953 cc

350 hk (257 kW) vid 5700 r/min

500 Nm vid 2800-4750 r/min

Max 6500 r/min

Ny twin-scroll Borg Warner-turbo

Ny laddluftskylare

Polestar 2,5-tums fullflödesavgassystem i rostfritt stål med dubbla 3,5-tums ändrör

Transmission

AWF21 automatisk växellåda med paddelväxlar

Polestar transmission-kalibrering för snabbare växling, launch control och curve hold-funktion

Polestar Haldex-kalibrering med ökad dynamisk vridmomentsdistribution

Bromsar

Fram: Polestar/Brembo sexkolvsok 371x32 mm ventilerad Brembo-skiva

Bak: 302x22 mm ventilerad skiva

Vikt

S60 Polestar: 1752 kg

V60 Polestar: 1822 kg

Prestanda

0-100 km/h 4,9 sek

0-200 km/h 17,7 sek

80-120 km/h 4,7 sek

Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!