Volvo S60 Polestar och en skum pose från Marcus Engström Foto: Bobby Green

Volvo S60 och V60 Polestar – tre snabba från provkörningen

Vi har redan kört Volvo S60 Polestar, men nu har den temperamentsfulla svensken uppdaterats och dessutom blivit kombi. Därför kör Marcus Engström både S60 och V60 Polestar i dag i ett sydligare landskap.

Tjenixen Marcus! Har sommaren kommit till mitt kära Skåne ännu?

– Nej, men rapsen blommar.

Ljuvligt! Hur är S60 och V60 Polestar då?

 – Vi hade med S60 Polestar, Australien-versionen, på Bankalaset förra sommaren. Där gjorde den okej ifrån sig, inte mer. I och med uppdateringen nu, som även gett oss V60 Polestar, har bilen blivit mycket tajtare, känns mer välbyggd och automatlådan med paddelväxlar är så mycket rappare. Går riktigt bra, är snabb och låter riktig gött! När barnen lämnat barnvagnarna skulle jag kunna tänka mig en sådan här som familjebil. Tyst dessutom, trots stora hjul.

Så pass! Men du, prislappar och lanseringsdatum?

 – Av de 80 exemplar årsmodell 2015 som kommer till Sverige, av totalt 750 världen över, kostar var och ett 640000 kronor för S60:n och 650000 kronor för V60:n. Men då ska man veta att i det priset ingår all utrustning och lite till. Bilarna är fullsmetade, inte bara med Polestar-finesser. I juni påbörjas leveranserna.

Självklart vill du läsa mer om Volvo S60 och V60 Polestar, vilket du kan göra i Teknikens Värld nummer 10/2014 som finns i butik från och med 24 april, alltså redan torsdag nästa vecka. Slå till på vårt erbjudande så sparar du pengar och slipper använda benen.

 

Mer kommer snart...

 

... och ännu mer inom kort...

 

Fler filmer kan mycket väl dyka upp. Håll utkik!

Fakta: Volvo S60 och V60 Polestar 2014

Chassi

Polestar Öhlins dämparsystem

Polestar-fälgar, 8x20 tum ET53 med 245/35R20-däck

Motor

6-cylindrig rak T6-motor, 2953 cc

350 hk (257 kW) vid 5700 r/min

500 Nm vid 2800-4750 r/min

Max 6500 r/min

Ny twin-scroll Borg Warner-turbo

Ny laddluftskylare

Polestar 2,5-tums fullflödesavgassystem i rostfritt stål med dubbla 3,5-tums ändrör

Transmission

AWF21 automatisk växellåda med paddelväxlar

Polestar transmission-kalibrering för snabbare växling, launch control och curve hold-funktion

Polestar Haldex-kalibrering med ökad dynamisk vridmomentsdistribution

Bromsar

Fram: Polestar/Brembo sexkolvsok 371x32 mm ventilerad Brembo-skiva

Bak: 302x22 mm ventilerad skiva

Vikt

S60 Polestar: 1752 kg

V60 Polestar: 1822 kg

Prestanda

0-100 km/h 4,9 sek

0-200 km/h 17,7 sek

80-120 km/h 4,7 sek

Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!