508 hästkrafter ur en Volvo kan få vem som helst att smälta (okej, kanske inte mest notoriska Volvo-antagonisterna, men de flesta andra). Står det dessutom Polestar på bilen blir den dessutom respektingivande (inte minst tack vare C30 Polestar). Volvo S60 Polestar presenterades i Göteborg i somras och hyllades av inte minst oss på Teknikens Värld efter att ha pressat den på bana och nu senast i ett stenhårt test mot Nissan GT-R och Audi RS4 Avant.
Nu meddelar Volvo i USA att man tillsammans med Polestar plockar över bilen till bilsalongen i Los Angeles som öppnar om en vecka. Vi misstänker att den Polestar-blå färgen tillsammans med de 508 hästkrafterna som ger bilen supersportbilsprestanda (0-100 km/h på 3,9 sekunder, toppfart över 300 km/h) kommer att få många amerikaner på fall – inte minst Jay Leno (som sannolikt redan har fallit).
Frågan kvarstår dock: ska Volvo börja tillverka S60 Polestar? Återstår att se, men de säger sig i alla fall vara sugna på det. Då i en mindre serie och till en mer human prislapp än vad bilen i dag ligger på. Att de visar upp den i USA är sannolikt för att se hur stort intresse det finns för den svenska supersedanen – och för att flasha lite så klart.
Missa inte vår provkörning av S60 Polestar som du även kan se på webb-tv.
Fakta: Volvo S60 Polestar
Motor
• Specialbearbetade toppar och förbränningsrum.
• Nyutvecklat insugningsrör (plenum) tillsammans med ny luftfilterbox.
• Garret 3171 turbo, grundladdtryck 0,8 bar. Ökat max laddtryck.
• Pulsoptimerat grenrör och collector i syrafast rostfritt.
• Ferrita 3,5 tums rostfritt avgassystem med racekatalysator.
Drivlina
• Förstärkt M66C manuell 6-växlad låda. Slutväxel 3,77.
• AWD + Diffbroms. (Haldex E-LSD bak, Haldex generation 4, AWD mitt, Ingen diffbroms fram.)
• Förstärkt spakställ.
Chassi
• Däck 265/30R19.
• Fälgar Polestar 9,5x19 tum.
• Sänkt 30 mm mot original.
• Öhlins 3-vägsdämpare.
• Specialutvecklade krängningshämmare fram och bak.
• Spårvidd ökad 20 mm fram, 40 mm bak.
• Polestar-justerad EHPAS styrservotronic.
• Förstärkande X-stag under, fram och bak.
• Modifierade länkarmar med uniball fram och bak.
• Förstärkta bussningar i subframe och länkrarmar.
• Specialutvecklade motorfästen och momentstag för att minska motorns rörelse.
Vikt
• Totalvikt 1 640 kg och optimerad viktfördelning.
Aerodynamik
• Baserad på vindtunnelstester.
• Front i kolfiber med sänkt splitter för minskade lyftkrafter.
• Större spoiler bak, för minskade lyftkrafter i hög fart.
• Ny bakstötfångare och diffusor i kolfiber.
• Nya trösklar i kolfiber.
• Nya framskärmar i kolfiber, breddad 20 mm per sida.
• Skärmbreddad i plåt 20 mm per sida bak
• Kylning till bromsar via luft från front och speciella bromssköldar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.