Volvo S60 T5 Flywheel KERS Foto: Lennart Pettersson

Volvo S60 T5 Flywheel KERS – tre snabba från provkörningen

Ett svänghjul – det är Volvos senaste i jakten på bränslebesparing. Den intressanta tekniken har rönt stor uppmärksamhet och Teknikens Världs Jonas Borglund har provat på den i Volvo S60 T5 Flywheel KERS.

Extrem uppmärksamhet är en underdrift när vi skrev om Volvo Flywheel KERS för två år sedan och inte var det sämre när tekniken åter presenterades i förra veckan efter att Volvo under ett år testat svänghjulstekniken i en första prototypbil.

 Tekniken med att låta ett svänghjul alstra energi för att vid lämpligt tillfälle frigöras i form av extra kraft är inget nytt. Svänghjulsbussar har rullat lite varstans i världen, inte enbart i testsyfte. Formel 1-världen har också testat tekniken och Volvo hade under 1980-talet en 240 utrustad med svänghjul, men tekniken nådde aldrig produktion.

 Nu är Volvo på det igen och denna gång ser utsikterna betydligt bättre ut, även om det kvarstår mycket utveckling innan det finns möjlighet till lansering i bilar som vi normala konsumenter vanligtvis suktar efter. Dagens svänghjul består av kolfiber, tidigare var det stål. Det har sänkt vikten avsevärt och hela svänghjulsmodulen som Volvo har komponerat väger in på omkring 60 kilo.

 Svänghjulstekniken fungerar ganska enkelt. När bilen bromsas går en del av bromskraften till svänghjulet som börjar snurra i upp till 60000 varv per minut. Med andra ord lagras energi med hjälp av rotationen som kan pågå i upp till 30 minuter (dock ger det inte effekt så länge, snarare än tredjedel av tiden). När bilen ska accelerera igen används svänghjulets energi för att driva bakaxeln i stället för att låta förbränningsmotorn driva framaxeln. 80 hästkrafter genereras i Volvos Flywheel KERS-system. Det räcker gott och väl för att sätta fart på bilen, upp till marschfart om så behövs. Vid hårdare acceleration kan svänghjulet operera tillsammans med förbränningsmotorn vilket resulterar i avsevärt snabbare accelerationstider – i Volvos prototyp handlar det om två sekunder kortare 0-100-tid. 5,5 sekunder i stället för 7,5 sekunder (S60 T5).

 Men det finaste med kråksången är förbrukningen som kan bli upp till 25 procent lägre med hjälp av tekniken.

 Mer om Volvo Flywheel KERS kan du läsa här.

 Jonas Borglund har provat på Flywheel KERS, så vi hör med honom om han anser det vara något att hänga i julgranen.

 Hej Jonas, hur tycker du Volvos svänghjulsteknik fungerar?

– Det verkar lovande. Ger en rejäl extraknuff vid gaspådrag. Men i denna prototypbil stängs inte förbränningsmotorn av. Volvo har inte kommit dit ännu, men det ska bli av. Sedan fungerar inte svänghjulet under 40 km/h – på prototypbilen. Det ska också förändras.

 Märker man av svänghjulet utöver den extra kraften?

– Minst sagt. Låter som en jetmotor som startar. Inte riktigt vad gemene svensk vill ha i sin bil i framtiden. Men återigen, Volvo lyfter fram att detta är en prototyp och de har inte jobbat bort ljudet ännu. När tekniken är mogen för lansering ska det vara tyst.

 När lanseras Volvo Flywheel KERS?

 – Volvo pratar om 2020, alltså om sju år. Det är långt dit, men så har de en hel del att jobba med fortfarande, så som att systemet ska lira med avstängd förbränningsmotor, ljudet och i hastigheter under 40 km/h. Vi kan hoppas att det kommer tidigare ändå, för 2020, vem vet vad för annan teknik från annat håll som har dykt upp då?

 – Men jag skulle vilja ha Flywheel KERS redan i dag. Hela svänghjulsmodulen är så otroligt snygg i sitt högglanspolerade aluminiumskal. Skulle se skitsnyggt ut på bordet hemma.

 Mer om Volvo Flywheel KERS kan du läsa i Teknikens Värld nummer 12/2013 som utkommer 23 maj. Missa inte!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!