070508_s80_turbosexa

Volvo S80 får turbo-sexa på 285 hk

Hittills har S80-spekulanter endast kunnat välja på tre motoralternativ. Nu blir det fem alternativ - den kraftfulla diesel-D5:an och den turbomatade sexan på 285 hk tillkommer.

Den raka turbosexan känner vi igen från V70-introduktionen i mars. Volvoingenjörerna utgick från den 3,2 liter (236 hk) stora, raka aluminiumsexan som presenterades i S80 förra året. Här är volymen förminskad till 3,0 liter genom både trängre cylinderdiameter och kortare slaglängd. Tillsammans med ett turboaggregat som tar in avgaserna i två faser – så kallad twin scroll – blir effekten 285 hk och vridmomentet 400 Nm ska finnas tillgängligt redan vid 1 500 r/min, enligt Volvo.

0-100 km/h ska klaras av på 7,2 sekunder enligt preliminära siffror från biltillverkaren. För att få ned kraften i backen så kommer turbo-sexan med fyrhjulsdrift som standard. Det är Haldex som står för fyrhjulsdriftssystemt och liksom i V70 är systemet ”förladdat” med kraft när fram- eller bakaxel saknar fäste, de första generationernas Haldex-system kan ta väldigt lång tid på sig att fördela kraft axeln där den bäst behövs.

S80 finns nu också med den starka D5-motorn på 185 hk och 400 Nm i vridmoment. Här ingår inte fyrhjulsdrift utan säljs som extrautrustning.

Vi väntar såklart på etanolmotor i S80 och en sådan kommer att presenteras inom kort, erfar Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet