091118-iihs-volvo-säkrast

Volvo säkrast i USA – nederlag för Toyota och BMW

Fyra Volvo-modeller får utmärkelsen 2010 Top Safety Pick av amerikanska IIHS. Volvo placerar sig därmed i toppen, strax efter Subaru. För Toyota och BMW blev årets tester ett nederlag, inte en enda av deras bilar motsvarar kraven.

Med mycket god hjälp av Volvo vinner Ford ligan i årets krocktester av Insurance Institute for Highway Safety, IIHS. Det amerikanska försäkringsinstitutet krocktestar bilar varje år och väljer ut de som klarar sig bäst. Dessa får den eftertraktade stämpeln Top Safety Pick. När 2010 års Top Safety Pick delas ut får Ford-koncernen totalt sex utmärkelser, varav Volvo står för fyra – S80, C30, XC60 och XC90.

Tätt efter Ford placerar sig Volkswagen/Audi med fem utmärkelser. Sett till enskilda märken vinner dock Subaru med fem bilar bland dem som lever upp till kraven. Årets topplista är betydligt kortare än fjolårets. Förra året kvalade 94 bilar in som säkraste val – i år endast 27. Anledningen är att IIHS har infört nya, hårdare krav på bilarnas tak. Enligt IIHS:s beräkningar minskar risken för dödliga skador med hälften om bilen har ett säkert tak. Statistiken visar att mer än 9 000 amerikaner omkommer i voltningsolyckor varje år. För att få Top Safety Pick-stämpeln ska bilarna också ha antisladdsystem.

Noterbart är att Toyotas bilar saknas bland vinnarna. Toyota, med Lexus och Scion inräknat, plockade förra året hem nio titlar, men i år ingen alls. Även BMW, Mazda, Mitsubishi och Saab uteblir från listan. Honda Accord har utsetts till säkraste val de senaste två åren men blev i år utan utmärkelse eftersom taket inte anses tillräckligt starkt. Toyotas USA-storsäljare Camry klarade sig bra i testerna men missade ändå i sammanräkningen eftersom stolarnas whiplashskydd anses vara för dåligt.

IIHS påpekar ett fel hos Volvo XC60 i sidokrocktestet. En plastbit på förarsidan kan i värsta fall sticka ut och lossa säkerhetsbältet.

– Det här skulle vara ett allvarligt problem om det hände i en riktig krasch, men det är inte troligt att det händer och det är lätt att fixa,   säger Adrian Lund, chef för IIHS. Ändå borde säkerhetsbälten inte lossna vid ett krocktest. Volvo ska åtgärda saken, så det inte blir ett problem med XC60-modeller som tillverkas efter november 2009. Top Safety Pick gäller bara dessa modifierade XC60-bilar.

2010 Top Safety Picks 

Large cars

 Buick LaCrosse

Ford Taurus

Lincoln MKS

Volvo S80

Midsize cars

Audi A3

Chevrolet Malibu (built after October 2009)

Chrysler Sebring (4-door with optional electronic stability control)

Dodge Avenger (with optional electronic stability control)

Mercedes C class

Subaru Legacy

Subaru Outback

Volkswagen Jetta sedan

Volkswagen Passat sedan

Volvo C30

Small cars

Honda Civic (4-door models (except Si) with optional electronic stability control)

Kia Soul

Nissan Cube

Subaru Impreza (except WRX)

Volkswagen Golf 4-door

Midsize SUVs

Dodge Journey

Subaru Tribeca

Volvo XC60

Volvo XC90

Small SUVs

Honda Element

Jeep Patriot (with optional side torso airbags)

Subaru Forester

Volkswagen Tiguan

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!