Volvo ställde tio nya bilar till sitt förfogande och en stor lyftkran användes för att kunna lyfta bilarna till en höjd av trettio meter på ett säkert sätt innan de slutligen släpptes rakt ner i backen. Det här tillvägagångssättet valdes för att få till stora skador på bilarna som ska kunna simulera krockar i hög hastighet. Krockscenarion som till exempel singelolyckor i hög hastighet, eller olyckor mellan personbil och lastbil.
Det här motsvarar olyckor där människor i bilen med största sannolikhet skadas allvarligt, och det är också därför räddningstjänsten försöker jobba så snabbt som möjligt med att få ut skadade människor ur det krockade fordonet. Det finns en oskriven regel som de jobbar med som kallas den gyllene timmen, det betyder att den skadade personen måste tas ur fordonet och föras till sjukhus inom en timme från att olyckan inträffade.
– Normalt genomför vi bara krocktestet i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran. Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med berättar Håkan Gustafson, som arbetar som utredare hos Volvos team för forskning kring trafikolyckor.
Volvo passar även i år på att fira 50 år med sin egen haverikommission som har samlat in data från olyckor så långt tillbaka som 1970-talet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.