Volvo stabilt uppåt och Saab siktar mot stjärnorna

Nybilsförsäljningen i april var en positiv historia för de bägge svenska märkena Saab och Volvo. Saab ökade försäljningen med 24 procent och Volvo håller stabilt lednignen med 20,6 procent av marknaden.

Nybilförsäljningen fortsätter sakta men säkert uppåt i Sverige, så även de svenska märkena Volvo och Saab. Volvo håller stabilt sin marknadsandel om 20,6 procent och Saab fortsätter sin ökning som pågått under året.

Totalt registrerades 25 809 nya bilar i april, en ökning med 0,4 procent mot samma månad förra året. Av dessa var 5 323 Volvobilar och 2 167 Saab men Saab var ändå den klart största vinnaren eftersom deras ökning blev hela 24 procent mot april förra året medan Volvos ökning inte var märkbar med de höll sig stabila som marknadsledare och modelllen V70 är ohotad Sveriges mest sålda bil med en marknadsandel på 11,5 procent.

Totalt under året har 87 065 nya bilar sålts vilket är 2,1 procent fler än förra året. Volvos ökning har under den perioden varit 1,7 procent medan Saab skjutit i höjden och ökat med 35 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!