Nybilförsäljningen fortsätter sakta men säkert uppåt i Sverige, så även de svenska märkena Volvo och Saab. Volvo håller stabilt sin marknadsandel om 20,6 procent och Saab fortsätter sin ökning som pågått under året.
Totalt registrerades 25 809 nya bilar i april, en ökning med 0,4 procent mot samma månad förra året. Av dessa var 5 323 Volvobilar och 2 167 Saab men Saab var ändå den klart största vinnaren eftersom deras ökning blev hela 24 procent mot april förra året medan Volvos ökning inte var märkbar med de höll sig stabila som marknadsledare och modelllen V70 är ohotad Sveriges mest sålda bil med en marknadsandel på 11,5 procent.
Totalt under året har 87 065 nya bilar sålts vilket är 2,1 procent fler än förra året. Volvos ökning har under den perioden varit 1,7 procent medan Saab skjutit i höjden och ökat med 35 procent.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.