Volvo-teknik var urkopplad i Uber-bilen som körde ihjäl kvinna

Den självkörande Volvo XC90 som krockade med en kvinna så pass svårt att hon avled använde sig helt och hållet av Ubers autonoma teknik. Volvos säkerhetssystem var urkopplade.

För en dryg vecka sedan krockade en av Ubers självkörande Volvo XC90 med en kvinna som korsade vägen i Tempe, Arizona. Kvinnan avled på sjukhus och Uber tog sina självkörande bilar, som ännu är inne i en testfas, ur tjänst över hela Nordamerika.

Direkt efter dödsolyckan tog spekulationerna vid, och polisen i Tempe gjorde ett uttalande om att olyckan mer eller mindre var oundviklig oavsett om bilen körde själv eller kördes av en mänsklig förare.

Ett par dagar senare släppte polisen filmen från olyckan, en film som visade att varken förare eller bilens system upptäckte kvinnan som förvisso rörde sig över vägen i ett parti som var väldigt mörkt. I och med att den självkörande bilen arbetar med information från många olika typer av sensorer, bland annat LIDAR (laserradar) som ser bra i mörker, är det många som har påpekat att det är underligt att den självkörande tekniken inte reagerade. Många har också undrat varför Volvos prisade system City Safety med autobroms och Pilot Assist inte reagerade och agerade. Nu står det klart varför.

Volvos inbyggda teknik med sensorer som detekterar objekt framför bilen och som bromsar om situationen kräver det var nämligen urkopplad. Det säger Zach Peterson, talesperson för Aptiv (tidigare en del av Delphi), företaget som levererar tekniken till Volvo.

– Vi vill inte att folk ska vara förvirrade eller tro att det var ett misslyckande med den teknik som vi levererar till Volvo, för så är inte fallet. Volvo XC90:s avancerade förarhjälpsystem har inget att göra med Ubers testfordons autonoma förarsystem, säger han.

Mobileye levererar hårdvara till Aptiv, hårdvara som sitter i Volvos modeller, bland annat XC90. De har i sin tur testat sin egen mjuk- och hårdvara enligt den fatala olyckans händelseförlopp. Genom att spela upp dödsolyckan på en teveskärm

 upptäckte de att deras system upptäcker kvinnan en sekund innan kollisionsögonblicket. En sekund som eventuellt skulle kunna spela roll för utgången. Ubers system reagerade inte alls.– Den video som släpptes av polisen tycks visa att även det mest grundläggande byggstenen i ett autonomt fordonssystem, möjligheten att upptäcka och klassificera objekt, är en utmanande uppgift. Det är samma teknik som krävs innan vi tar itu med ännu tuffare utmaningar, som ett grundläggande element i framtiden för helt autonoma fordon, skriver Mobileyes vd Amnon Shashua på Intels hemsida.I nedanstående film demonstrerar Volvo hur deras City Safety med autobroms fungerar i olycka situationer med olika objekt i trafiken.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr