101108-volvo-design-kina Foto: BLR-Fotograferna AB

Volvo upprättar kinesisk designgrupp

Att Volvo vill bli ett stort märke i Kina är ingen nyhet, nytt är däremot beskedet att Volvo ska upprätta en kinesisk designgrupp med syfte att hitta ett formspråk som tilltalar kinesiska bilköpare.

För ett tag sedan avslöjades det att Volvo planerar att lansera en ny modell i golfklassen. Volvo har uppgetts vilja ha en modell som kan konkurrera med bilar såsom Audi A3, BMW 1-serie och Volkswagen Golf. Nu avslöjar Volvos designchef Peter Horbury att den nya modellen ska designas med hjälp av kinesiska influenser.

Horbury säger till nyhetsbyrån Bloomberg att man planerar att etablera en ny grupp av designers med placering i Jiading utanför Shanghai. Den nya golfklassmodellen som väntas begå premiär 2012 påbörjades som ett projekt under ledning av förre designchefen Steve Mattin sedan 2009 då Horbury gjorde comeback hos Volvo. Den kinesiska marknaden är en viktig del i Volvos affärsplan för de närmaste åren och en design som attraherar de kinesiska bilköparna är avgörande.

– Om kineserna eller amerikanerna vill ha mer krom i grillen ska vi inte säga nej till det bara för att vi inte har det i Sverige. På den globala marknaden finns det fortfarande kulturella skillnader i smak och olika krav, säger Horbury till Bloomberg.

Det är oklart om den kinesiska designgruppen ska ha inflytande även över bilar som säljs i Europa men enligt Horbury är det i alla fall inte aktuellt med några modeller byggda enbart för Kina. Det finns ännu inget formellt beslut om den nya designgruppen men Horbury säger att man planerar att börja anställa folk nästa år.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr