Volvo V40 Cross Country Drive-E

Volvo V40 blir extremt snål och stark med nya motorer

Nu tar Volvos nya fyrcylindriga Drive-E-motorer plats i V40 och V40 Cross Country. Förutom gott om kraft blir det förbruknings- och utsläppssiffror som man inte ens kunde drömma om för ett par år sedan.

Förra våren startade produktionen av Volvos nya fyrcylindriga motorfamilj VEA i fabriken i Skövde. På hösten lanserades de första så kallade Drive-E-motorerna. Dieselmotorer med ovanligt högt insprutningstryck och i-ART-teknik för tryckåterkoppling vid varje cylinder samt bensinmotorer med överladdning. Gemensamt för alla motorerna är att de ska erbjuda gott om kraft i kombination med låg förbrukning, samt att de alla är förberedda för att i framtiden kunna kopplas ihop med elmotorer.

I höstas var det S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 som fick ta del av de nya, snåla Volvo-motorerna. Nu är turen kommen till V40 och V40 Cross Country som berikas med två nya motoralternativ.

 Det snålaste alternativet är D4 som har 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Vridmomentet är detsamma som i den D4-motor som presenterades till V40:s större syskon i höstas, men effektsiffran har pumpats upp från 181.

 Med Euro 6-certifierade D4-motorn och manuell växellåda i V40 blir förbrukningen enligt europeiska körcykeln för blandad körning låga 0,33 liter per mil vilket motsvarar 85 gram koldioxid per kilometer. Detta är siffror som var helt otänkbara för bara ett par år sedan. Och detta alltså i en bil med 190 hästkrafter.

– Volvo V40 D4 erbjuder hela 80 hästkrafter mer körglädje än övriga bilar i segmentet med motsvarande utsläppsnivå av koldioxid . Det är ytterligare ett bevis för att Drive-E-drivlinorna har tagit effektiv körglädje till en ny dimension, säger Michael Fleiss som är Vice President Powertrain på Volvo Car Group.

Samtliga Volvo V40 och V40 Cross Country med nya D4-motorn i kombination med manuell växellåda är enligt det svenska regelverket klassade som miljöbilar. Vissa varianter av V40 med den nya åttastegade automatlådan klassas också som miljöbilar beroende på utrustningsnivåer och hjulval (Kinetic och Momentum i kombination med 16-tumshjul där fälgen Matres används).

Den andra motornyheten för Volvo V40 och V40 Cross Country är nya T5:an. Gamla T5-motorn med fem cylindrar och 254 hästkrafter ersätts av den nya som trots samma beteckning har fyra cylindrar. Denna turboladdade tvålitersmaskin ger 245 hästkrafter och 350 newtonmeter. I kombination med Volvos nyutvecklade åttastegade automatlåda ligger förbrukningssiffran på 0,58 liter per mil och utsläppssiffran på 136 gram per kilometer. Motsvarande siffror för gamla kombinationen T5 och Geartronic-automatlåda var 0,79 liter per mil och 185 gram per kilometer. Nya T5:an ger alltså en betydlig förbättring.

Om man väljer nya åttastegade automatlådan till sin V40 eller V40 Cross Country med D4- eller T5-motor finns för första gången möjligheten att välja till växlingspaddlar.

Under 2014 kommer alla Volvo-modeller förutom XC90 kunna utrustas med de nya Drive-E-motorerna. Att XC90 blir utan beror på att en helt ny generation av suven presenteras mot slutet av året, en generation som även den kommer att få ta del av de nya motorerna.

Observera att ovan nämnda förbruknings- och utsläppssiffror är preliminära och kan komma att justeras – upp eller ned.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!