Volvo V40 Cross Country

Volvo V40 Cross Country – alla fakta och bilder

Det har snackats länge om den, vi har till och med sett den på långt håll i Norge. Nu är den här – vildmarksversionen av Volvo V40, eller V40 Cross Country som Volvo kallar den.

Varför Cross Country?

 I år är det 15 år sedan Volvo presenterade sin första kombi som tål lite tuffare tag. Den hette V70 Cross Country, vilket stod på bakrutan medan emblemet på bakluckan fick nöja sig med det kortare V70 XC. Modellen med sitt robusta utseende blev populär och med varje ny V70-generation har det kommit en ny, numera vid namn XC70.

 Det namnet kommer dock att läggas på hyllan för nu är det en ny namnstrategi som gäller från Hisingen. XC kommer att vara reserverat för de högbyggda crossovermodellerna XC60 och XC90. Kombi- och halvkombimodeller med robust vildmarksutseende ska fortsättningsvis heta precis som på 1990-talet. Det vill säga modellbeteckning plus tillägget Cross Country. Och där är vi i dag när nu Volvo V40 Cross Country presenteras online så här dagarna före bilsalongen i Paris där den verkliga avtäckningen äger rum.

 – Nya V40 Cross Country bygger på den tradition vi startade 1997 med V70 Cross Country. Den är framtagen för kunder som vill krydda vardagen med lite äventyrskänsla, säger Lex Kerssemakers som är Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management vid Volvo Personvagnar.

 Utsidan

 Tycker man att Volvo V40, som imponerade i Euro NCAP:s krocktest, ser lite ynklig ut kanske V40 Cross Country är alternativet som tilltalar en. Förutom högre sittposition med 40 millimeter jämfört med V40 har den plastdetaljer runt karossen som gör den mer oöm. I fronten märks stötfångarens utstickande färgsättning med tillhörande hasplåt och de upprätta LED-positionsljusen samt grillens med sitt grova bikakemönster. Från sidan utmärker sig V40 Cross Country med tröskellådsskydden som går i samma stil som stötfångaren fram. Kromlisterna runt fönstren har målats svarta, så även backspegelkåporna. Bak på bilen fortsätter den färgavvikande och mindre känsliga plasten och en hasplåt märkt med Cross Country visar att det inte rör sig om en vanlig V40. Hjulen är av samma storlek som på V70 för att ge bilen en grövre karaktär. Upp till 19 tum är möjligt. Dessutom har V40 Cross Country takrails till skillnad från V40.

 – Cross Country versionen behåller V40:ans eleganta framtoning tack vare att de robusta detaljerna har noga integrerats i formgivningen. Men den har ändå en utåtriktad, uttrycksfull karaktär som ser till att den är redo för lite tuffare äventyr, säger Simon Lamarre, som ansvarat för exteriördesignen av V40 Cross Country.

 Insidan

 Interiört känner man igen sig från V40 men det finns lite nya färger på sömmarna och nytillkomna kulörer på läderklädslarna. Exteriörfärgen som vi ser här på bilderna, Raw Copper, finns även på insidan.

 Baksätet är som på V40 tyvärr endast fällbart i 60/40-konfiguration. 40/20/40 hade känts mer Volvo men så är inte fallet med V40 med eller utan Cross Country-tillägg. I det 335 liter stora (lilla) bagageutrymmet på V40 Cross Country finner man ett lastnät som standardutrustning, något man inte gör i V40. Ett skyddsnät finns som tillbehör. Precis som i V40 är bagageutrymmets golv flexibelt och kan ställas i olika positioner beroende på vad och hur man önskar lasta.

 I kupéutrymmet finns prylfack och förvaringsutrymmen för grejor man vill ha nära till hands. I båda framdörrarna finns specialfack som är dränerade. I dessa hittar man isskrapor.

 Bensinmotorerna

 Motorerna som är aktuella till V40 Cross Country är desamma som till vanliga V40. Bensinalternativen är T4 med 180 hästkrafter och 270 newtonmeter samt T5 med 254 hästkrafter och 400 newtonmeter plus 40 extra med hjälp av en overboost-funktion. T3 saknas alltså i uppställningen. T5-motorn är den enda av alla tillgängliga motorer som kan erbjuda fyrhjulsdrift till V40 Cross Country. Trots sitt kraftfulla utseende kommer därför de flesta V40 Cross Country att vara framhjulsdrivna.

 T4-motorn vill ha 0,55 liter bensin per mil (129 gram koldioxid per kilometer) medan T5:an sörplar i sig något mer – 0,78 liter per mil. T4:an kan kombineras med sexväxlad manuell låda eller sexstegad Powershit-dubbelkopplingslåda, T5:an finns enbart med sexstegad automatlåda.

 Dieselmotorerna

 Dieselalternativen heter D2, D3 och D4 där sistnämnda står för mest kraft i form av 177 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den nöjer sig med 0,44 liter per mil (117 g/km) med manuell låda vilket kan jämföras med 0,43 liter per mil för samma motor i vanliga V40. Inte så stora skillnader med andra ord. D3-dieselmotorn ger 150 hästkrafter och 350 newtonmeter. Förbruknings- och utsläppssiffrorna är desamma som för D4-motorn, det vill säga 0,44 liter per mil och 117 gram per kilometer.

 Snålast i gänget är D2-dieseln med sina 115 hästkrafter hämtade ur 1,6 liter cylindervolym. Här landar förbrukningen på låga 0,38 liter per mil och utsläppet på 99 gram per kilometer.

 D3 och D4 kan kombineras med antingen sexväxlad manuell låda eller sexstegad automatlåda. D2 finns endast med sexväxlad manuell låda.

 Alla motorer, oavsett om de är bensin eller dieselalternativ eller om de är kopplade till manuella eller automatiska växellådor, har start/stopp-teknik och bromskraftåtervinning.

 En Hill hold-funktion som förenklar start i backe finns i Volvo V40 Cross Country. T5 AWD, alltså värstingbensinaren med fyrhjulsdrift, är utrustad med Hill Descent Control som automatiskt reglerar bilens fart i nedförsbackar.

 Produktionen startar i belgiska Gent i november, alltså bara dryga månaden efter att modellen avtäcks i Paris. Volvo nämner inget datum för säljstart men vi räknar med tidigt nästa år.

 17000 V40 Cross Country räknar Volvo med att sälja årligen varav 50 procent når europeiska kunder och 30 procent kinesiska. Övriga 20 procent når övriga världen.

 Eftersom V40 Cross Country är en V40 i vildmarkskostym är de flesta tekniska specifikationer och utrustningspaket desamma mellan bilarna, exempelvis fotgängarkrockkudden som är standard. Ett tips är att läsa mer om Volvo V40.

 Om du är sportigare lagd än V40 och V40 Cross Country, passa då på att kika på V40 R-Design som också har premiär i Paris om några dagar.

Volvo V40 Cross Country på film

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!