Volvo V40 Foto: Henrik Ottosson

Volvo V40 officiell – all fakta, bilder och film

Så är den då äntligen officiellt presenterad – Volvo V40 – bilen som ska ta den svenska biltillverkaren rätt in i golfklassens toppskikt. Man gör det med former som sticker ut, riktigt snåla motorer och säkerhetsteknik som får konkurrenterna gröna av avund.

Golfklassen, världens förmodligen tuffaste bilklass rent konkurrensmässigt, ska nu berikas med ytterligare en modell, en svensk den här gången. Detta eftersom Volvo nu presenterar V40 som inte bara ersätter sex år gamla C30 utan också S40 och V50 som försvinner från modellprogrammet inom kort.

 V40 är också en första titt in i det framtida Volvo vi har att vänta oss, ett Volvo som formas av nye vd:n Stefan Jacoby. Han har för avsikt att renodla Volvos utbud och göra det lättare för kunderna att hitta exakt till den biltyp som de är ute efter. Omstruktureringen innebär också att modellbeteckningar som vi är vana vid i dag kommer att försvinna, samtidigt som nya kommer att tillkomma. På det hela kommer det att finnas färre sifferbeteckningar än vad det gör i dag.

 Volvo V40 är alltså en bil som kommer att konkurrera i den så tuffa golfklassen. Jämfört med klassens namngivare, Volkswagen Golf, är V40 exakt 17 centimeter längre vilket bådar gott för innerutrymmena. Eftersom V40 delar en hel del teknik med Ford Focus är dessa båda nästan identiska i storlek. Volvon slår dock Forden med 1,1 centimeter om man räknar från nos till bakände. Men det är inte riktigt Golf och Focus som står för konkurrensen. Volvo vill med V40 tampas med de mer premiumbetonade bilarna i klassen, nämligen nya Audi A3 som lanseras i år samt nya BMW 1-serie. Jämfört med sistnämnda i femdörrarsutförande är V40 exakt 4,5 centimeter längre. Däremot har Volvon 4,3 centimeter kortare hjulbas än BMW:n.

 Men hur ska då Volvo kunna konkurrera med väletablerade modeller som Audi A3 och BMW 1-serie? Först och främst handlar det om utseendet där Volvo har spunnit vidare på de linjer som introducerats med XC60 och S60/V60. Man har vässat formerna och kryddat med extra veck för att stå ut i mängden. Ta exempelvis en titt på huven som har flera veck och linjer. Men det läckraste vecket av dem alla är förmodligen det som sitter på bakdörrarna. Volvos kraftiga skuldra finns så klart precis som på de andra modellerna, men på V40 bryts den av med en knyck vid bakdörren. Tycker du dig känna igen det? Ta då en titt på Volvo P1800 och dess kromlist, där ser man tydligt var Volvos formgivare har hämtat inspiration från. Hela V40-formatet är tydligt sportinspirerat, precis som S60 och V60, men här har man gått ännu längre. Frågan är om någon bakruta på en Volvo någonsin tidigare varit så sluttande som på V40 (sedanmodeller ej inräknade).

 Interiört är det omisskännligt Volvo à la deras senaste formspråk. Skandinaviskt som Volvo gärna kallar det. Den svävande mittkonsolen finns där och i övrigt ser det ut som i S60 och V60, men man har städat upp lite för att få ett mer rent intryck. Exempelvis har ventilationsutblåset till höger om informationsdisplayen flyttats ned till mittkonsolen där det andra ventilationsutblåset redan huserar. En annan stilren detalj är innerbackspegeln som ser ut att sakna ram. Ramen finns där, men den är dock mycket tunnare än på dagens Volvo-modeller.

 På bilderna ser vi också att mätartavlorna framför ratten har ersatts med digitala doningar. En fördel med att använda sig av digital visning är att man kan anpassa vad som ska visas beroende på körsituation eller liknande. Dock är detta ett tillval, annars är det analoga mätare som gäller. Dock tror Volvo att de flesta kunder kommer att göra just detta digitala tillval, inte minst för att de kan ändra färg beroende på vilket humör man är på. Tre färger finns för de digitala mätartavlorna. Beige står för det eleganta och grönt för det miljömedvetna. Och så finns det rött så klart, för de dagar då man känner sig sportig i sin V40.

 Volvo satsar stenhårt på att marknadsföra sig som världens säkraste bil. Det råder ingen tvekan om det när man läser listan över säkerhetsutrustning som V40 begåvats med. Det mesta finns redan hos många av konkurrenterna, men en detalj är Volvo helt ensamma om, något du kan läsa om några rader längre ned.

 Det prisbelönta Volvo City Safety finns i V40 men har uppdaterats och fungerar numera i hastigheter upp till 50 km/h. Andra säkerhetssystem som är värda att nämna är filbytesvarnaren Lane Keeping Aid, ett system som varnar föraren om bilen är på väg att glida över till andra filen och som även styr tillbaka bilen, och Park Assist Pilot som hjälper till att parkera bilen.

 Antalet krockkuddar är många, extra många faktiskt. Och då syftar vi inte på att knäkrockkudde finns, för det gör det. Nej, vi syftar på fotgängarkrockkudden. Volvo V40 är första bil i världen med fotgängarkrockkudden och när bilen ska testas i Euro NCAP senare i år måste teknikerna där bli eld och lågor över att fotgängarskyddet nu tas på största allvar. Fotgängarkrockkudden fungerar som så att om en kollision med en fotgängare äger rum blåses krockkudden upp blixtsnabbt. Krockkudden är placerad så att motorhuven lyfts i bakkant och lindrar därmed islaget för fotgängaren. Krockkudden täcker även A-stolparna så att dessa inte utgör en risk.

 För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.

 Dieselalternativen är tre till antalet och heter D2, D3 och D4. Effektsiffrorna är 115, 150 respektive 177 hästkrafter. Förbrukningen för minsta dieselmotorn ligger på imponerande 0,36 liter per mil med manuell låda. Det betyder 94 gram koldioxid per kilometer. Imponerande siffror som slår de snålaste konkurrenterna.

 Törstigaste dieselmotorn är D4:an som med 177 hästkrafter och 400 newtonmeter vill ha 0,44 liter per mil när manuell växellåda används. I koldioxid räknat är det 117 gram per kilometer. Siffrorna är identiska för D3-motorn.

 Manuell och automatisk växellåda finns att välja mellan till i stort sett alla motorer. Endast lilla bensinaren har bara alternativet manuell låda medan T5-motorerna endast har automatlåda.

 Start/stopp-system och bromskraftåtervinning finns på alla modeller, oavsett om de är manuellt eller automatiskt växlade.

 För fullständiga specifikationer över motorerna hänvisas du till bildgalleriet nedan.

Prislappen då? Den blir inte direkt låg. Några priser är ännu inte offentliggjorda men räkna med lite drygt 200 000 kronor för instegsmodellen T3. Det är cirka 20 000 mer än för instegsmodellen av Focus, men i gengäld är det 20 000 mindre än för en av huvudkonkurrenterna, nämligen BMW 1-serie.

 Volvo siktar på att sälja 90000 exemplar av V40 årligen. 85 procent av dessa väntas säljas i Europa. Siffran lär sannolikt justeras uppåt rejält när modellsyskonen C40, S40 och XC40 lanseras. Med andra ord – Volvo storsatsar i en klass som de för bara några år sedan inte alls var representerade i.

 Premiär för Volvo V40 är det på Genèvesalongen 6 mars. Produktionen sätter igång i maj i Volvos fabrik i belgiska Gent. Försäljningen sätter igång något senare.

 Missa inte att köpa Teknikens Värld nummer 6/2012 som finns i butik (och här på teknikensvarld.se) från och med 1 mars, alltså nu på torsdag. I det numret kan du ta del av allt om nya Volvo V40, inte minst då vi redan har varit och besökt bilen. I reportaget kan du läsa allt om innerutrymmen, säkerhetsteknik och mycket annat.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!