Foto: Illustration: Teknikens Värld

Volvo V40 Polestar på tapeten igen

Många kräver att Volvos minsta modell V40 ska bli ”Polestarifierad”. Kanske är det på gång, åtminstone pratas det inom Volvo om just en sådan liten prestandabil.

Parallellt med lanseringen av Volvo V40 2012 kom snacket genast in på en Polestar-version av modellen. Inte långsökt med tanke på det sug som tokhyllade C30 Polestar med 405 hästkrafter (film från provkörningen på länken) skapade (läs hela provkörningen av C30 Polestar här).

Förra året aktualiserades ämnet igen när det kom ut uppgifter i samband med att Volvos australiensiska generalagent tryckte på för en prestandaversion av V40. Det är ju mycket tack vare Volvo i Australien som vi har S60 Polestar och V60 Polestar i dag. Men någon V40 Polestar har vi alltså ännu inte fått se.

Nu är V40 Polestar återigen uppe för diskussion då Nick Connor, Volvo-chef i Storbritannien, vitt och brett pratat med brittisk motormedia om framtiden. I går kunde du läsa hans uttalande om att alla framtida Volvo-modeller blir hybrider, denna gång handlar det mer specifikt om just V40 Polestar.

Till bland annat Top Gear och Auto Express säger han det finns en tydlig efterfrågan på en mindre prestandamodell och med Mercedes A 45 AMG färskt i minnet faller det sig ganska naturligt med en motsvarande svensk modell. Han säger också att just V40 Polestar är den bil han helst vill se inom en snar framtid.

Volvo, det är dags nu! Gör V40 till den prestandabil den förtjänar att vara.

Nick Connor tror att Volvos Polestar-modeller inte kan vara för många till antalet, max en eller två modeller. Räknar vi S60 Polestar och V60 Polestar som en modell (det är ju bara karossen som skiljer dem åt) så finns det alltså eventuellt plats för en V40 Polestar.

Medan han är förtjust i en prestandaversion av Volvos minsta modell utesluter han mer eller mindre Polestar-versioner av Volvos suvar XC60 och XC90. Det är raka motsatsen till vad Polestars chef Christian Dahl sa för bara ett halvår sedan. Christian Dahl tror att suv-segmentet är redo för Polestar. Dahls uttalande mer eller mindre bekräftades tidigare i år av Volvos motorutvecklingschef Michael Fleiss när han sa att Polestar-versioner av nya XC90 är att vänta, med både bensin- och dieselmotorer under huven.

En eventuell V40 Polestar skulle kunna tänkas ha en liten överladdad maskin med fyra cylindrar på 2,0 liter (något annat i motorväg sysslar Volvo ändå inte med i dag). Förmodligen en något nedbantad version av den best till motor som Volvo presenterade sent förra året, nämligen Volvo High Performance Drive-E Powertrain som ger ifrån sig 450 hästkrafter (läs och se vår provkörning av den maskinen nedstoppad i en S60 här).

För att inte hamna i kölvattnet bakom konkurrenterna borde någonstans mellan 350 och 400 hästkrafter plockas ur maskinen som alltså klarar betydligt högre effektsiffror än så. Krydda det med Polestars fina chassitrimning och optimerade Haldex-fyrhjulsdrift. Det skulle kunna bli en Volvo som käkar Mercedes A 45 AMG, Audi RS3 och BMW M135i xDrive till frukost.

Missa inte våra illustrationer i bildgalleriet nedan som visar hur en eventuell Volvo V40 Polestar borde kunna se ut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!