– När vi lanserade de mindre Volvo-modellerna 2004/05 var vi väldigt nöjda med en dieselförbrukning på 0,49 liter per mil och CO2-utsläppsnivå på 139 gram per kilometer. Nu har vi putsat dessa ursprungliga siffror med 20 procent!
Volvos Peter Ewerstrand, titulerad ”CO2-general”, och Ulf Nordin, projektledare, är nöjda i samband med visningen av projektet för en liten skara journalister på plats på Hisingen.
Nu är bränsleförbrukningen vid blandad körning 0,39 liter per mil och utsläppen låga 104 gram per kilometer, detta tacka vare start- och stopp-tekniken samt återregenerering av bromsenergi.
Det är befriande tyst i kupén och känns miljöeffektivt när 1,6D-motorn slår av sig själv vid rödljuset. Lägg växelspaken i friläge och motorn dör automatiskt, så fort du trampar ner kopplingen startar motorn igen.
Kriterierna för att ”DRIVe-mode” och start/stopp-tekniken ska fungera är att du har på dig säkerhetsbälte, har kört minst fem kilometer eller att motorn har nått tillräcklig arbetstemperatur på 53 grader. Med en knapp vid växelsspaken kan du aktivt avaktivera snålsystemet.
I stället för att låta bilens generator arbeta konstant och därmed slösa med energin finns ett nytt system som genererar ström på det mest energioptimerade sättet, retardation innebär exempelvis automatiskt batteriladdning.
De nya DRIVe-modellerna sätts i produktion vecka 23, priserna kommer att stiga med cirka 2 000 till 3 000 kronor. En rimlig kostnad med tanke på bränsle- och miljövinsterna.
Läs en mer utförlig provkörningsrapport i nummer 9/2009 som dyker upp i tidningshyllan den 8 april.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.