Volvo V60 Cross Country – tre snabba från exklusiva provkörningen

Teknikens Värld är som enda icke-amerikanska media i Lake Tahoe i USA för att köra Volvo V60 Cross Country för första gången. Hans Hedberg sitter bakom ratten på den robusta V60-versionen när vi når honom per telefon.

Tjena Hans! Du är på andra sidan Atlanten igen, denna gång märkligt nog för att köra svenskt. Hur kommer det sig att provkörningen inte är förlagd till europeisk mark?

– Det är helt enkelt så att både S60 och V60 Cross Country är viktiga nischmodeller för Volvo på den amerikanska marknaden. Volvo har haft sviktande försäljningssiffror här de senaste åren, något man hoppas kunna häva med dessa två bilar i kombination med nya XC90.

Hur sköter sig V60 Cross Country under provkörningen?

– På topp. Men den som förväntar sig att V60 Cross Country är en XC70 i mindre förpackning är fel på det. V60:n är betydligt tajtare, trots att det sitter en hel del chassikomponenter från just XC70 i V60 Cross Country. Spårvidden fram är breddad med 30 millimeter och markfrigången höjd med hela 65 millimeter vilket gör att den står högre över backen än de flesta konkurrenter. Trots detta är den fortfarande stabil och spårsäker.

– V60 Cross Country är inte mjuk som en XC70, den är betydligt fastare och mer lagd åt det sportiga hållet. Haldex-fyrhjulsdriften, generation 5,  jobbar utmärkt och hade det inte varit för att det är amerikanska M+S-skitdäck på bilen hade V60 Cross Country uppträtt ännu bättre. I Sverige kommer bilen att ha riktiga däck, vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.

Vilka modellversioner kommer till Sverige, när kommer den och till vilket pris?

– D3, D4 och T5 i framhjulsdrivet utförande. Alla är fyrcylindriga och förstnämnda är ny för 2016. Vill man ha fyrhjulsdrivet är det gamla D4:an på 2,4 liter och 190 hästkrafter som gäller. S60 Cross Country kommer också, men med lite andra motoralternativ. Exakt vilka får ni reda på i tidningen.

– Några svenska prislappar är inte klara, men en D4 AWD landar gissningsvis runt 360 000 kronor, eller kanske en tia till på det. Till försommaren landar modellen hos Volvo-handlarna.

Vill du läsa hela provkörningen av Volvo V60 Cross Country gör du helt rätt i att slå upp Teknikens Värld nummer 5/2015 som utkommer 12 februari. Där bjuds du på mer om tekniken bakom bilen, dess uppkomst och så klart hur den är att köra på olika underlag så som snö, is, grus och asfalt. Om du prenumererar på tidningen, vilket du kan göra här till rabatterat pris, kan du även läsa provkörningen i din telefon eller läsplatta (Apple och Android) utan extra kostnad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!