100831-volvo v60 test

Volvo V60 – direktrapport från provkörningen

Hans Hedberg är nere i ett soligt Italien för provkörning av Volvos nya kombi – förlåt, Sports Wagon – V60. Här är första rapporten om hur den är att köra.

Hallå Hans! Du är i härliga Italien och tar dig an Volvos nya sportkombi V60. Hur är det?

 – Svensk bil i utlandet, det känns härligt. Speciellt då vi har 25 grader och strålande sol här utanför Verona.

Nya S60 är som bekant det sportigaste Volvo byggt hittills. Känns V60 lika sportig?

– Ja, minst. Faktum är att V60 egentligen är ännu sportigare än S60 med tanke på att Volvo-teknikerna har gjort den ännu tajtare med styvare kaross, omkalibrerade stötdämpare och krängningshämmare. Att göra femdörrarsmodellen styvare och tajtare än fyrdörrarsmodellen är ovanligt.

Om den nu är så sportig är den kanske stötig?

– Den känns inte speciellt stötig nej, trots att den V60 D3 jag nu kör har det sportiga Dynamic-chassi som blir standard på den svenska marknaden. Ett mjukare Touring-chassi finns men är standard på bilar som säljs i USA, Ryssland och förmodligen Kina. Man kan få mjukare chassigång även i Sverige genom att välja till Four-C där man kan ställa in allt från komfort till sport.

D3-motorn kör du nu alltså. Berätta lite om den och hur den fungerar i bilen.

– Tvåliters dieselmotor med fem cylindrar och 163 hästkrafter. Känns helt i paritet med konkurrenternas motsvarigheter. Bra bottenvrid och traditionellt brum som från andra Volvo-dieslar. Sexväxlad manuell låda som fungerar bra men den är tyvärr för långslagig och har lite svårfunna lägen. Synd. Powershift-låda hade jag önskat till den här bilen.

Hur är utrymmena i kupén?

– Fram sitter man som i nya S60 i bra stolar med rätt gott om plats. I baksätet är det förvånansvärt rymligt trots den något sluttande taklinjen. Jag sitter finfint bakom mig själv i baksätet med plats för både ben och huvud och jag är ändå 186 centimeter lång. Minus för den höga midjelinjen som gör att nedre fönsterkanten nästan är i hakhöjd. Nu finns inte glastak till V60 så sett till det finns det inget som kan inkräkta på takhöjden i baksätet.

Bagageutrymmet då?

– V60 är ingen storlastare och det är just därför som Volvo kallar bilen för Sports Wagon. Skulle vilja använda ordet kombi men med citattecken runt. Utrymmet längst bak är ingen fyrkantig låda som vi är vana vid på Volvo-modeller. Bilen är ju avskuren och kort i rumpan.

Både V50 och V70 har med utrymme för bagage än V60. Vilken väljer du av de tre bilarna om du är ute efter en kombi?

– V70 för att den är en trevlig bil och har gott om utrymme även där bak. Men står valet mellan V50 och V60 hade jag valt V60 eftersom skillnaderna är ganska små och för att V60 är så mycket trevligare på något sätt. Mer bil med mer känsla.

När är det säljstart för Volvo V60 och vad kommer den att kosta?

– Oktober/november är det dags för bilen att äntra bilhallarna hemma i Sverige. Instegsmodellen blir V60 T3 med sina 150 bensinhästkrafter. Den kostar från 250 000 kronor. Instegsmodellen på dieselsidan är den jag sitter i nu, V60 D3, och kostar från 290 000 kronor. Förmodade storsäljaren kommer först under första kvartalet nästa år – 1,6D DRIVe som kommer att locka med sina under 120 gram per kilometer. Pris för den – från 265 000 kronor.

– Allt om nya Volvo V60 och hur den upplevs kan läsas i Teknikens Värld nummer 20/2010 som kommer ut 16 september. Prenumeranter får den några dagar tidigare.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!