090402-volvo-v60-bilder

Volvo V60 – första skisserna på kombin

För Volvo är kombibilen en livsnödvändighet. Utan kombibilar överlever de inte. Nu är en ny kombiversion under utveckling. Vi har tittat framåt i tiden på Volvo V60.

Mindre kombibilar från Volvo har funnits, och finns. Redan på 1970-talet byggdes den första, P1800 ES, som kanske inte blev någon volymbil men väl en kultbil.

Volvo V60 blir något större. Den baseras förstås på sedanversionen Volvo S60 som kommer som ny 2010 och till stor del påminner den om Volvo S60 Concept som visades upp vid Detroit Motor Show i januari. Den röstades fram som den bästa konceptbilen alla kategorier på salongen.

På Genèvesalongen 2010 står produktionsversionen av Volvo S60 klar och den ska enligt designchefen Steve Mattin ”nästan” se ut som S60 Concept. Den blir dock inte lika låg eller bred, även om Volvo lovar att baksätet på nästa generation S60 ska vara större på alla ledder.

Det betyder förstås att samma innermått byggs in i V60 och att bilen matchas mot premiumvagnar som Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Nuvarande kombin Volvo V50 har ju alltid känts lite kort i rocken gentemot premiumtyskarna.

Till sina säljargument, som bästa krock- och trafiksäkerhet, användarvänlighet och komfort, vill Volvo lägga ”god skandinavisk design”.

Volvo S60/V60 kommer därför att ha en front som bär drag av den klassiska Volvo P1800-modellen men i övrigt blir det ett nytt formspråk. Karakteristisk front med distinkta lampor ska ge Volvo V60 ett ansikte. Frågan är om de är så modiga att de låter det lysande emblemet i fronten följa med till produktion.

För att V60 ska kunna konkurrera med Audi, BMW och Mercedes krävs att bilen blir större än dagens V50. Axelavståndet i nya V60 blir mellan 275 och 280 cm och totallängden minst 470 cm. Axelavståndet i V50 är 264 cm och totallängden är 451 cm.

Den större storleken till trots måste bränsleförbrukningen ner. I konceptbilen satt en fyrcylindrig 1,6-liters direktinsprutad bensinmotor på 180 hästkrafter. Den kan vi räkna med att se i produktion redan innan Volvo V60 kommer. Volvo har redan sagt att deras första produktionsbil med GTDi-teknik (Gasoline Turbocharged Direct Injection) kommer under andra halvåret i år.

Förutom GTDi-tekniken har Volvo en rad lösningar för att få ned koldioxidhalten till 119 gram per kilometer. Om allt kommer i produktion till V60 är inte säkert men detta är några av de områden Volvo jobbar med:

Stratifierad förbränning. Förbränningsrummet är utformat så att ett moln av luft/bränsleblandning bildas runt tändstiftet. Motorn kan då arbeta med luftöverskott vilket ger lägre bränsleförbrukning.

Start/stopp-teknik som slår av motorn vid stillastående.

Powershift. Två manuella växellådor arbetar parallellt och styrs av varsin koppling.

EPAS (Electric Power Assisted Steering), en elservo där hydraulpumpen ersätts av en elmotor.

DRIVe. Nuvarande V70 och S80 har fått de 1,6-litersdieslar som redan sitter i de mindre modellerna. Det är ingen kvalificerad gissning att de följer med, i ännu snålare trim, till V60.

DRIVe-mode. Föraren kan själv minska förbrukningen genom att välja ett ”ekonomiläge” som begränsar ett antal valda elektriska eller mekaniska system.

Stängbar grill. Kylargardinen som gör comeback! En nedfällbar, vindavvisande panel ger lägre luftmotstånd när kylbehovet är lågt. DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 har konstant stängd grill.

Släta paneler under bilen för mindre luftmotstånd.

Ökad användning lättviktsstål och andra lätta material i bilen.

Det är med andra ord inte någon revolution som krävs för att Volvo V60 ska bli snål. Inget av det som Volvo avser att sätta i produktion är nytt eller unikt och kommer således inte att behöva kosta några enorma summor.

Säkerheten är en käpphäst för Volvo. Med S60 Concept visades ett helt nytt system som kan upptäcka en fotgängare som kliver ut framför bilen och aktiverar bilens fulla bromskraft om föraren inte reagerar.

”Collision Warning with Full Auto Brake” som systemet kallas ska introduceras i S60 och därmed även V60.

– De tidigare teknikstegen utvecklades för att hjälpa föraren undvika kollisioner med andra fordon. Nu tar vi ett jättekliv framåt med en teknik som även hjälper till att skydda oskyddade trafikanter, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar.

– Vad vi vet har ingen av våra konkurrenter kommit lika långt på det här området, fortsätter han.

I en akut situation får föraren först en ljudvarning i kombination med ett blinkande ljus i vindrutans ”Head-up”-display. Om föraren inte reagerar på varningen och en påkörning bedöms som oundviklig aktiveras bilens fulla bromskraft.

– Vårt mål är att den nya tekniken ska hjälpa föraren att undvika påkörningen om hastigheten är under 20 km/h när fotgängaren upptäcks. Kör man fortare handlar det om att få ned hastigheten så mycket som möjligt, säger Thomas Broberg.

Teknikens ska också användas för att förhindra, eller lindra effekten av, att en förare i en V60 kör på en annan bil bakifrån. Enligt Volvo visar statistiken att hälften av alla förare som kör på andra fordon bakifrån inte bromsar före kollisionen. Med hjälp av detta system tar bilen kommandot om föraren inte reagerar.

Mycket spännande och intressant på gång. Mest intressant är förstås vem som äger företaget när Volvo S60/V60 ska göra debut.

Det började redan 1971

Volvo P1800 ES var kombiversionen av P1800 som blev världsberömd som TV-deckaren Helgonets bil. ES introducerades hösten 1971 och tillverkades till 1973 i totalt 8 078 exemplar. Under motorhuven satt en rak fyrcylindrig motor på 2,0 liters cylindervolym och 124 hästkrafter. Bilen hade elektrisk överväxel och skivbromsar på alla fyra hjulen.

Vikande försäljning och hårdare säkerhetsföreskrifter (krocksäkerhet) och avgasreningskrav (bl a EGR, vilket sänkte motorns uteffekt avsevärt) på USA-marknaden gjorde att man lade ner tillverkningen.

Volvo 480 ES/Turbo presenterades 1985 i Genève. Först som 1987 års modell började ES säljas här. 1988 kom turboversionen.

Volvo 480 utvecklades av Volvos holländska bolag NedCar och tillverkades i Born-fabriken utanför Eindhoven. Det var den första serietillverkade framhjulsdrivna Volvon och den tillverkades i 80 500 exemplar åren 1986–1995.

De sista årsmodellerna, 1991–1995, är mycket ovanliga i Sverige. Volvo 480 blir med all sannolikhet en raritet om några år. Största marknaden var Storbritannien där runt 22 000 bilar såldes. Andra stora marknader var Tyskland, Italien och Frankrike.

Volvo V40 presenterades den 5 december 1995 på bilsalongen i Bologna, Italien. Den tillverkades liksom S40-modellen i Born i Holland. Totalt tillverkades 560 288 bilar. Toppåret var 1998 då fabriken spottade fram 87 074 exemplar.

Volvo V40 (liksom S40) ritades av Volvos designchef Peter Horbury och formen var det Björn Sundfeldt gillade bäst när han provkörde bilen i nummer 5/1996.

När det gällde motorutbudet var Björn väldigt negativ, men det kom lite bättre doningar med åren.

Volvo V40 1,8 vann testet i nummer 19/96 men det var för ”förnuft och totalekonomi”, inte för motorn.

Volvo V40 tillverkades parallellt med Volvo V50 de sista åren och det hann faktiskt bli två exemplar av årsmodell 2006!

Konkurrenter till Volvos nya mellanklasskombi

Audi A4 Avant

Sedan hösten 1992 har det varit möjligt att få Audi A4 som kombi, eller Avant som tyskarna gärna vill att vi kallar den. I senaste generation (2007) har den tagit klivet från en livsstilskombi med begränsade lastmöjligheter till en riktig familjebil som nästan kan utmana Volvo V70.

Det här är en av klassens bekvämaste bilar. Det verkliga lyftet är baksätet där det tre vuxna sitter bra även om färden sträcker sig längre än till golfbanan.

A4 kännetecknas av god kvalitet, bilen är bekväm och det är gott om utrymme. Det har i samma stund gjort den längre än både Mercedes C-klass och BMW 3-serie och den är svårare att handskas med på trånga utrymmen.

BMW 3-serie Touring

Till 2009 har 3-serien fått sig en lättare uppfräschning för att inte tappa mot nyare konkurrenter från Audi och Mercedes. Touringversionen är en trevlig bekantskap men det handlar mer om design än om att lasta matkassar. Det ryms ”bara” 30 läskbackar där bak och 3-serie touring får därmed se sig slagen av bilar som tillhör en mindre klass.

Touring är mer praktisk än sedan-versionen men det säger ju egentligen inte så mycket. För att vara en kombi är det trångt. Den finns även med fyrhjulsdrift men inte för alla motoralternativ.

Mercedes C-klass kombi

När den senaste generationen C-klass kombi kom hade Mercedes lyssnat på sin kundkrets. De ville ha en mer praktiskt och större kombi och det fick de. Nya C-klass kombi är ovanligt rymlig.

C-klass har så kallad Agility Control vilket betyder att stötdämparna anpassar sig efter körstilen och optimeras beroende på hur man gasar och rattar.

Kvalitetskänslan är åter på topp och glädjande nog kan vi konstatera att Cklass numera är riktigt rolig att köra, mycket beroende på en ny styrning.

Men Mercedes vet att ta betalt för sina bilar. Du kommer inte under 300 000 kronor vilket motoralternativ du än väljer.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr