110519-volvo v60 hybrid Foto: Glenn Lindberg

Volvo V60 Plug-in Hybrid – direktrapport från provkörningen

Teknikens Värld har i form av testchef Hans Hedberg haft en exklusiv inblick i arbetet med Volvo V60 Plug-in Hybrid. Nu har Volvo släppt bilen utanför fabriksgrindarna och Hans har så klart fått tillfälle att provköra den.

God dag Hans Hedberg. Var befinner du dig?

 – Du kan aldrig gissa. Du som är andra världskriget-tok går förmodligen igång på att jag befinner mig på start- och landningsbanan på Tempelhof i Berlin. Här landade planen under Berlinblockaden i slutet av 1940-talet.

Ah, luftbron till västberlinarna. Nu försvann mitt fokus... eh... just ja, vad gör du där?

– Michelin Bibendum 2011 hålls här och med anledningen att fokus är stenhårt på hållbar transport har jag och foto-Glenn tagit oss hit för att titta på framtidens bilar och provköra Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Spännande! Många laddhybrider och elbilar där kan jag tänka mig.

– Verkligen. Förutom flera Volvo-bilar hittar vi exempelvis alla Audis e-tron-bilar och en Porsche Boxster E.

Vilka bilar har Volvo där då?

– De har sex bilar här. Två V50 DRIVe, två C30 Electric som vi tidigare provkört och så klart V60 Plug-in Hybrid i två exemplar. Just nu pågår en tävling om vilken bil som är snålast här och V50 DRIVe leder med 0,30 liter per mil. Dessutom verkar det som att V60 Plug-in Hybrid ska utses till tillställningens snyggaste bil.

Oj, Volvo ligger i framkant där verkar det som. Vad är det med V50 DRIVe?

– Egentligen är det vanliga DRIVe-versionen, men en nyhet ser jag inför årsmodell 2012. Det är dagbelysning av LED-typ som är placerad där man vanligtvis hittar dimljus. Dessa ersätter halvljuset och – hör och häpna – sparar två gram koldioxid per kilometer. Det står 99 gram per kilometer på bilarna men med rätt körstil ska 95 gram inte vara några problem.

Men du har kört V60 som laddhybrid, hur var det?

– Projekt 312, som den internt kallas, är fortfarande i utvecklingsstadiet. Produktionen går inte igång förrän vecka 46 2012. Så den jag har kört i dag är en långt gången prototyp. Den har samma konfiguration som tidigare – D5-dieselmotorn på 215 hästkrafter som driver framhjulen och en elmotor på 70 hästkrafter som driver bakhjulen. Bilen är alltså fyrhjulsdriven vid behov. Man kan med ett knapptryck försätta den i permanent fyrhjulsdrivet läge, perfekt om man ska upp för en lerig backe eller dra upp båten på hal betongplatta.

– Det finns tre knappar som gör bilen så att säga. Dessa är Pure, Hybrid och Power. Tryck in Pure så är det ren eldrift som gäller. Men vid start gäller det att verkligen smyga igång för att dieselmotorn inte ska kicka in. De första metrarna är ju tyngst rullmotståndsmässigt. Hybrid-knappen är den mest använda, klockren vid stadskörning då dieselmotorn och elmotorn samspelar på bästa sätt. Power-knappen innebär inte en lustgasinjektion. Däremot betyder det att dieselmotorn jobbar på egen hand för full kraft. Men vid till exempel kickdown går elmotorn in och hjälper till för extra skjuts. Och här känns det tydligt att V60 Plug-in Hybrid har 70 extra hästar jämfört med en vanlig V60 D5.

– Ett scenario jag ser framför mig är att man befinner sig på motorvägen eller landsvägen på väg in till storstan. En sträcka på kanske 15-20 mil. Då kör man snålt med dieselmotorn då man har tryckt in Power-knappen i förväg. När man väl är inne i stan trycker man på Pure-knappen och kör på eldrift så långt som möjligt.

Hur långt kan man köra på enbart eldrift då?

– Fem mil, men det är ju beräknat med avstängd luftkonditionering, stereon på normal ljudnivå med mera. Så jag kan väl tänka mig att med normal förarmiljö så är sträckan tre mil. Elkraften hämtas ur litiumjonbatterier på 12 kilowattimmar. Dessa kan laddas genom ett vanligt eluttag.

Är den så snabb som det sägs?

– På pappret ska den göra 0-100 km/h på 6,9 sekunder och den känns så snabb. Michelin-folket på plats klockade den tidigare i dag och kom då ned till 7,2 sekunder, klart godkänt.

När kan man köpa V60 Plug-in Hybrid?

– Eftersom produktionen startar vecka 46 nästa år skulle jag tippa på att kring jultid 2012 kommer de första bilarna.

Okej, tack för rapporten, Hans! Ha det fortsatt gott i Berlin.

– Tack själv. Glöm inte att tipsa våra läsare om att läsa vidare om V60 Plug-in Hybrid och C30 Electric via länkarna som du ska lägga in här nedan...

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!