110921-volvo v60 hybrid Foto: Glenn Lindberg

Volvo V60 Plug-in Hybrid – nya fakta och bilder

Snart är det världspremiär på Genèvesalongen för Volvo V60 Plug-in Hybrid. Teknikens Värld är inbjudna bakom Volvos kulisser där vi följer utvecklingen och byggandet av bilarna. Här är uppföljningen på vår artikel från december förra året.

Volvos laddhybridversion av V60 närmar sig produktionsklart stadium, men först är det stor premiär på bilsalongen i Genève den 1 mars. Volvo håller på med slutfinishen på utställningsbilarna och Teknikens Världs testchef Hans Hedberg är sedan i höstas på plats och följer med i vad som händer bakom kulisserna i Volvos hemliga forskningsverkstad PVÖ.

Volvo V60 Plug-in Hybrid, som troligtvis kommer att heta V60 D6 Hybrid när försäljningen startar hösten 2012, är alltså en laddhybrid, med andra ord en bil som förenar en förbränningsmotor med en elmotor vars batterier kan laddas upp via ett eluttag. Förbränningsmotorn är Volvos välkända dieselspis D5, men här något upptrimmad till 215 hästkrafter. Dieselmotorn är som vanligt placerad under huven och driver framhjulen. Elmotorn, som är på 50 kilowatt (70 hästkrafter), driver bakhjulen vilket gör V60 Plug-in Hybrid fyrhjulsdriven. Kraften får elmotorn från litiumjonbatterier på 12 kilowattimmar (varav 11,3 kWh är dedikerat till bilens framdrivning) som är placerade under bagagerumsgolvet samt kardantunneln. Placeringen under bagagerumsgolvet gör att detta är förhöjt med sex centimeter. Med andra ord är det något mindre bagageutrymme i laddhybriden jämfört med en vanlig V60.

Volvo V60 Plug-in Hybrid ska kunna köras på ren eldrift i upp till fem mil beroende på förhållanden och körstil. Att ladda upp tomma batterier tar mellan tre och 7,5 timmar beroende på strömstyrka. Vid 16 ampere tar det  tre timmar, vid 10 ampere 4,5 timmar medan det tar 7,5 timmar i ett eluttag med strömstyrkan 6 ampere.

Transmissionen består av en sexväxlad automatlåda. Framför växelväljaren finns i V60 Plug-in Hybrid tre knappar som bjuder på något så exklusivt som att föraren själv kan bestämma över hybridsystemet. De tre knapparna är ”Pure”, ”Hybrid” och ”Power”. Du kan exempelvis välja att köra med enbart elmotorn, i normalt hybridläge där elmotor och dieselmotor samverkar för så miljövänlig körning som möjligt eller i det kraftfulla Power-läget där de båda motorerna ger allt för högsta möjliga prestanda.

Dessutom kan du som förare själv välja när du behöver använda dig av fyrhjulsdrift. Med ett tryck på knappen ”EL AWD” kopplas elmotorn in och du har konstant drivning på alla fyra – perfekt vid sämre underlag eller när båtens ska dras upp. Släpvagnsvikten är förresten densamma som för V60 D5, nämligen 1 800 kilo.

Än så länge har Hans Hedberg inte fått köra V60 Plug-in Hybrid, men i vår blir det av. Volvos projektledare Karl-Johan Ekman låter i alla fall hälsa att det känns som att köra en S80 V8 AWD när man sätter sig bakom ratten i V60 Plug-in Hybrid.

– Accelerationen från noll är mycket stark, säger han.

Egentligen är det inte mycket som avslöjar att bilen på bilderna här nedan är en laddhybrid. Men vässar man ögonen ser man en hel del detaljer som skiljer sig från vanliga V60. Främst är det locket på vänster framskärm som döljer uttaget för elkabeln vid laddning. Baktill syns det på de båda futuristiska ”utblåsen” och i fronten grillen i svart pianolack. Sistnämnda är troligtvis någonting vi kommer att få se på fler Volvo-modeller inom en snar framtid, i alla fall om vd Stefan Jacoby får som han vill.

Interiört är utställningsbilarna ämnade för Genèvesalongen väldigt sobra och extravaganta med vitt på dörrsidor, instrumentbrädans underdel och mittkonsolens sidor. Alla läderklädda ytor är i blått läder med kraftfull vit söm. Det mest slående interiört är instrumenteringen framför föraren. Här ser man att det handlar om en hybridbil. I mitten är hastighetsmätaren placerad, till vänster diesel- och batterimätare, samt till höger räckviddsmätare samt växelindikator. Färddatorn visar ytterligare information om drivlinans status. Instrumenteringen lyser i olika färger beroende på valt körläge – Pure ger blått sken, Hybrid ger grönt och Power ger rött.

Volvo V60 Plug-in Hybrid gör 0-100 km/h på 6,9 sekunder och har en toppfart på 200 km/h. Förbrukningen vid blandad körning ligger på 0,19 liter per mil och koldioxidutsläppet på låga 49 gram per kilometer. Vid enbart körning på el beräknas kostnaden bli 2,50 kronor per mil. Bränslekostnaderna jämfört med en vanlig V60 med dieselmotor är betydligt lägre, men i gengäld är laddhybridversionen dyrare i inköp. Vi räknar med 450 000 till 500 000 kronor när den lanseras nästa år.

Missa inte att läsa allt om nya Volvo V60 Plug-in Hybrid i Teknikens Värld nummer 6/2011 som finns att köpa från och med 3 mars.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!