100705-volvo v60 s60kombi

Volvo V60 – sportiga kombin officiell

I dag väljer Volvo att gå ut med information och bilder på nya Volvo V60 – kombivarianten av S60. Men den är ingen storlastare – sväljer endast 13 liter mer än V50.

Här är bilen för dem som föll för nya S60 men som efterfrågar bättre lastutrymme. Eller ja, så värst mycket bättre är det inte. Med 430 liter bagageutrymme med uppfällt baksäte rymmer Volvo V60 endast 50 liter mer än sitt sedansyskon. Men Volvo har inte arbetat för att ta fram någon storlastande herrgårdsvagn denna gång. De poängterar att om man verkligen är ute efter lastförmåga bör man välja V70 eller XC70. Nya V60 – som de faktiskt kallar V60 Sports Wagon – är framplockad för de kunder som efterfrågar en sportigare, mer livsstilsbetonad kombi. Volvo har till och med formulerat meningen ”coupé snarare än herrgårdsvagn”, vilket kan kännas lite överdrivet då det trots allt är en kombimodell som presenteras.

– Formmässigt handlar det om att göra bilen så coupélik som möjligt med den där dosen extra utrymme i behåll. Vår sports wagon har inga ambitioner att vara en traditionell herrgårdsvagn. För den som vill ha riktigt stort lastutrymme finns V70 eller XC70, säger Örjan Sterner som är ansvarig för exteriördesignen av nya Volvo V60.

Volvos designteam kallar formspråkets dynamiska del för racetrack vilket innebär att bilens linjer inte slutar tvärt utan skapar ett obrutet sammanhållet flöde som tagit inspiration av racingbanans typiska former.

Precis som i nya S60 är V60 fullproppad med det senaste från Volvo. Det handlar om ett nytt spänstigare chassi som ska ge en sportig körupplevelse. I Volvo-termer talat är det Advanced Stability Control som med ny rollvinkelgivare snabbt upptäcker tendenser till sladd vilket gör att antispinnsystemet kan agera mycket snabbare och tidigare samt med större precision. Corner Traction Control, som är en förädling av antispinnsystemet DSTC, är en annan benämning som gärna framhävs i samband med S60 och V60. Tekniken använder sig av torque vectoring vilket under kurvtagning bromsar bilens inre hjul på samma gång som mer kraft överförs till det yttre hjulet. Detta ger föraren möjlighet till tajtare kurvtagning med minskad tendens till understyrning.

Andra system som V60 är utrustad med är numera välkända Pedestrian Detection med full autobroms samt City Safety. Förstnämnda upptäcker fotgängare framför bilen och bromsar denna om inte föraren reagerar i tid. Systemet fungerar i hastigheter upp till 35 km/h. Även sistnämnda bromsar bilen om föraren inte skulle vara alert nog att upptäcka att framförvarande fordon bromsar in eller stannar.

Nya Volvo V60 är försedd med en 1 095 millimeter bred baklucka som döljer ett 430 liter stort lastutrymme. Extra utrymmen finns bakom hjulhusen och under lastgolvet. Vill man lasta mer än så i nya V60 kan man fälla baksätet på sju olika sätt eftersom det är delbart 40/20/40. Nackstöden kan fällas ned/in elektriskt och med baksätesryggen i nedfällt läge bildas ett helt plant lastgolv. Volvo uppger dock inte hur många liter bilen sväljer med baksätet i fällt läge.

Maskinmässigt står det åtta olika motorer på programmet – från DRIVe-dieseln på 1,6 liter och 115 hästkrafter till T6-maskinen på 3,0 liter och 304 hästkrafter. Fyrhjulsdrift och sexstegad automatlåda, Geartronic, är standard på sistnämnda medan sexväxlad manuell låda och låg förbrukning är standard på förstnämnda. Fyrhjulsdrift finns även att få till D5-motorn.

Motorprogrammet i sin helhet ser ut som följer:

• T6

Bensin, 3,0 liter, 6 cyl, 304 hk, 440 Nm, 1,02 l/mil, 0-100 km/h 6,6 s, toppfart 250 km/h.

• 2,0T

Bensin, 2,0 liter, 4 cyl, 203 hk, 300 Nm, 0-100 km/h 7,9/8,4 s (man/aut), toppfart 230 km/h.

• T5

Bensin, 2,0 liter, 4 cyl, 240 hk, 320 Nm.

• T4

Bensin, 1,6 liter, 4 cyl, 180 hk, 240 Nm.

• T3

Bensin, 1,6 liter, 4 cyl, 150 hk, 240 Nm.

• D5

Diesel, 2,4 liter, 5 cyl, 205 hk, 420 Nm, 0,54 l/mil, 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 230 km/h.

• D3

Diesel, 2,0 liter, 5 cyl, 163hk, 400 Nm, 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 220/215 km/h (man/aut).

• 1,6D DRIVe

 Diesel, 1,6 liter, 4 cyl, 115 hk, 270 Nm.

Som synes saknas det en hel del uppgifter för motorerna då Volvo ännu inte har släppt alla siffror. För mer kompletterande fakta hänvisas du till uppgifterna som finns för nya S60.

De fyra bensinmotorerna med cylindervolym på 2,0 samt 1,6 liter är så kallade GTDi-motorer som förutom turboinjektion bjuder på lägre förbrukning än motsvarande tidigare motorer. T5-motorn kommer lite senare under första produktionsåret av V60.

Volvo V60 ska byggas i fabriken i Torslanda. Under första produktionsåret är det tänkt att fabriken ska mäkta med 50 000 byggda V60-bilar. 90 procent av dessa beräknas nå europeiska kunder, resterande övriga marknader i världen. V60:s fem största marknader blir Sverige, Storbritannien, Holland, Italien och Tyskland.

De första bilarna levereras till kund under hösten 2010.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!