Volvo V60 T6 AWD Black R Polestar

Volvo V60 T6 AWD Black R Polestar provkörd

Jonas Borglund har varit på Gotland och provkört lite Volvo-nyheter. Den som satte djupast spår i Jonas bilhjärta var besten V60 T6 AWD Black R Polestar. Vi tar pulsen på Jonas och bilen.

Hej Jonas! Du har nyligen varit på Gotland och kört lite Volvo. Berätta mer.

– Hej Mattias. Jo, i 20 grader och sol fick jag känna på lite av vad Volvo har för nyheter att bjuda på i höst. Jag har kört ansiktslyfta V70 med D3-motor och automatlåda med start/stopp, jag har kört lite C30 och så har jag – framför allt – kört Volvo V60 T6 AWD Black R Polestar.

 Oj, det var ett långt namn på en bil. Men kombination av T6, R och Polestar låter onekligen spännande.

 – Absolut, spännande och exklusiv. Det är en modellversion enbart för Norden i begränsad upplaga. 200 exemplar, så den blir nog inte en allt för vanlig syn. Svart som synden är den också, finns inte i några andra färger.

 Vad är det för speciellt med den förutom att den är svart?

– Att den är fullsmetad med allt vad R-Design innebär, så som uppstyvat chassi med monotubestötdämpare runt om, hårdare bussningar och styvare krängningshämmareoch, och att den har genomgått Polestars handpåläggning. Det betyder att de 304 originalhästarna har putsats upp till 329 stycken och att 440 newtonmeter har blivit 480. Det är en snabb Volvo-kombi det här, 0-100 km/h på 5,9 sekunder, tre tiondelar snabbare än V60 T6 AWD.

 Det låter som den är lika hård som en lådbil med trähjul, eller?

– Visst är den hård, spänstig och underhållande tack vare chassit, men det är inte störande. Det är fortfarande lyhört och följsamt.

 Körde du något på Gotland Ring?

– Det blev några varv där ja. Underhållande bana som passar bilen som hand i handske. Kraften är skön att använda sig av i böjarna, mycket tack vare fyrhjulsdriften.

 Det värsta Volvo byggt? Även om det är med hjälp av Polestar.

– Snudd på... Jag saknar dock paddlar vid ratten. Geartronic-lådan kan ju automatväxla alternativt växlas manuellt med spaken.

 Vad kostar den här svarta besten då?

– 439900 kronor och då ingår det mesta du kan tänka dig. R-Design med mörkgrå läderklädsel, Premium Sound Multimedia med 7-tumsskärm, fjärrstart av parkeringsvärmare, navigation, taklucka i glas, parkeringsradar fram och bak, Driver Support-paket, herrgårdsvagnspaket samt elmanövrerad förarstol, elinfällbara speglar, progressiv, hastighetsberoende servo och nyckellöst lås- och startsystem.

 Du körde crosscountry-versionen av V60 också, hur var den?

– Volvo V60 XC-Design är i mina ögon inget som lockar. Långt ifrån en riktig XC-modell från Volvo. De har helt enkelt plockat på hasplåtar i plast fram och bak, silverfärgad plast runt dimljusen och plastdekor på trösklarna samt nya textilmattor, skyddsgaller mellan bagageutrymme och baksäte, bagagerumsmatta och stötfångarskydd bak. Alltså inga kraftfullare skärmar med plast och ingen förhöjd markfrigång.

 Vad kostar ett XC-Design-paket då?

– Ungefär 21000 kronor och det går att smälla på vilken V60 som helst förutom de som är utrustade med R-Design-paket.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!