090624 volvo v70 drive

Volvo V70 1,6D DRIVe – direktrapport från provkörningen

Hans Hedberg provkör den svenska familjelastaren V70 i sin senaste upplaga. En bil som kräver aktiv körning men som i gengäld är snäll mot plånboken.

Volvo V70 1,6D DRIVe, kan det bli en succé?

 –  Hos Volvo håller man låg profil, lägre än vid presentationen av DRIVe-syskonen C30, S40 och V50. Det tycker jag inte de ska behöva göra. Idén med en stor bil med riktigt låg förbrukning och miljövänlighet passar varumärket Volvo som handsken. Tänk dig Audi, BMW eller Mercedes göra samma sak.

Hur snål är den och hur känns den att köra?

 –  Man anpassar körstilen. Bilen kräver ett engagemang, man kan inte bara såsa omkring. Jobbar man med den femväxlade manuella lådan så flyter man med i trafiken fint. Läsningen av färddatorn är den roliga biten: ner mot 0,40 - 0,45 liter milen. Koldioxidutsläppet är på låga 129 g/km.

Vad gör den så snål?

 –  Motorn är den välbekanta från andra DRIVe-modeller. Man har även sänkt chassit med 20 millimeter och på fälgarna sitter det Michelin Energy Savers - det enda däck som är godkänt för modellen. Grillen är täckt till 60 procent och den hydrauliska styrservon har fått ge vika för en elektrisk. Bilen har även växelindikator.

Vilka är köparna och hur många är de?

 –  Av de beräknade 20 000 sålda V70-bilarna 2010 väntas 3 000 vara 1,6D DRIVe. Miljömedvetna är såklart en av målgrupperna men även långpendlare av ekonomiska skäl. Kalkylen är lite väl snäv om man tänker på hur det gick för etanoldrivna 2,0F när den kom. Men man får inte glömma att många företag har en miljöprofil och ser dieseln som ett "smutsigt" drivmedel. Med 1,6D DRIVe har man inte heller samma förmåner som exempelvis hybriden Toyota Prius.

Modellen kommer som årsmodell 2010?

 –  Nya årsmodellen av V70 "tar" du på ratten och grillen som knådats om. DRIVe-konceptet kommer även att breddas och kommer att omfatta alla modeller med miljöimage, inte bara snåldieslar utan även etanol- och gasbilar. 2012 ska de få sällskap av världens första plugin-diesel.

Vad kosta kalaset?

 –  V70 1,6D DRIVe är prissatt till 274 900 kronor, 7 000 upp från etanolbilen 2,0F – som 2010 då får DRIVe med modellnamnet .

När kan vi läsa provkörningen i sin helhet?

 –  Den skrivs i denna stund och kommer med i Teknikens Värld nummer 16 – för försäljning den 9 juli.

Något att tillägga?

 –  Under presentationen bläddrade man på scenen i Teknikens Världs årsbok Alla Bilar från 1979 som bevis på dieselbilarnas utveckling. Då pratades det om vridmoment på 217 Newtonmeter och 90 hästkrafter. Hos dagens V70 1,6D DRIVe är siffrorna 240 och 109 – i en snålbil. Vilken utveckling. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!