Foto: Hans Hedberg

Volvo V90 Cross Country – tre snabba från provkörningen

Testchef Hans Hedberg och fotograf Glenn Lindberg har begett sig norrut för att köra nya Volvo V90 Cross Country, ersättaren till Sverigefavoriten XC70. Är den en bra efterträdare?

Hallå Hans! Var är du?

– På vägarna mot Åre, 3-4 plusgrader och vägar med tjälskador, slask och isbark blandat om varannat.

Låter som en klockren väg för att upptäcka om V90 Cross Country är samma komfortkung som XC70 var.

– Så är det. V90 Cross Country går tyst på vägarna, ljudisoleringen är bra och styrningen är vass men samtidigt lugn. Men... på dessa vägar slår det för mycket, trots luftfjädringen. Bilen fixar inte riktigt 19-tumsfälgarna skodda med 235/50-däck här uppe i Norrland. 18-tummare med högre profil misstänker jag hade rått bot på det. XC70 var, och är fortfarande, snäppet mjukare.

V90 Cross Country kommer så småningom att ta över som Sveriges polisbil nummer ett, speciellt med tanke på hur bra betyg vanliga V90 får som polisbil, och då tror jag att det blir med 18-tumshjul, av flera anledningar.

Teknikens Värld på plats för att ta pulsen på XC70-ersättaren V90 Cross Country. Foto: Hans Hedberg

Så blir det nog. Vilken motor kör du?

– D5 AWD med 235 dieselhästar, det vill säga maskinen med PowerPulse. Här finns det kraft så det räcker och nästan blir över.

Plus och minus?

– På plussidan måste jag säga att den högre markfrigången gör insteget till framför allt baksätet mycket behagligare, man kliver in i bilen i stället för, som i vanliga V90, som blir lite mer av att kliva ner i bilen.

– På minussidan, om vi nu kan kalla det minus, det är ju mer av en personlig reflektion, är att jag skulle vilja ha mer Cross Country-attiraljer på insidan. Inte bara några extra sömmar utan ett par rejäla handtag, lite emblem och liknande.

Foto: Hans Hedberg

Vad kostar en V90 Cross Country?

– Från 378 000 kronor och för de pengarna får man en D4 AWD med 190 hästkrafter och Cross Country-paketet. D5:an har Cross Country Plus-utrustningsnivån som standard. En tredje (andra för D5) nivå finns – Cross Country Pro. Det finns även två bensinalternativT5 AWD med 254 hästkrafter samt T6 AWD med 320 hästkrafter. Fyrhjulsdrift för hela slanten, men räkna med att det kommer framhjulsdrift lite längre fram i tiden.

– Det går redan att beställa sig ett exemplar, men modellår 2017 är slutsålt så beställer man är det modellår 2018 som gäller.

Vi tackar Hans och Glenn för en utförlig direktrapport till webben. Nu väntar vi så klart på att läsa hela provkörningsrapporten som landar i Teknikens Värld nummer 4/2017 och som utkommer nästa vecka.

Du som inte kan hålla dig till tidningens ankomst, du kan så klart titta på filmen från provkörningen av Volvo V90 Cross Country.

Foto: Hans Hedberg
Foto: Hans Hedberg

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr