Volvo V90 D5 AWD – tre snabba från provkörningen av nya kombin

Vi är iväg och kör Sveriges kanske mest efterlängtade bil för första gången. Volvo V90 granskas inifrån och ut på släta vägar av testchef Hans Hedberg. Låt oss ringa och be honom avlägga en första rapport.

Hola señor Hedberg! Du är var i Spanien?

– Hej! Jag och fotograf Glenn Lindberg sitter i nya Volvo V90 på spanska vägar utanför Malaga. Just nu passerar vi en liten by vid namn Mondo. Fint väder med svensk högsommarvärme, men varför har inte Volvo förlagt första provkörningen på hemmaplan i Sverige som i sommarskrud visar upp sig från sin vackraste sida?

Ja, det är lite lustigt faktiskt. Vilken modellversion kör du?

– Volvo har top of the line-versionerna V90 D5 AWD och V90 T6 AWD på plats här, vi har valt D5 AWD i Inscription-utförande.

LÄS OCKSÅ: V90 är större – och mindre – än V70

Då blir jag nyfiken, känner du av PowerPulse som Volvo försett sin dieselmotor med?

– Svårt att avgöra så här utan att ha en jämförelse vid sin sida, men den två liter stora dieselmotorn med 235 hästkrafter och 480 newtonmeter har kraft så det räcker och den svarar direkt. Den fungerar i XC90 D5 AWD så den gör det så klart även i V90.

Nya Volvo V90 visar sig vara en trevlig bil att ratta med fina känsla i styrningen.

Komforten?

– Är i topp, trots 20-tumshjul på provbilen. Den rullar tyst och mjukt, har fin styrkänsla. Den uppvisar en sida som övertrumfar V70 rejält och som gör att den blir en värdig motståndare till bland annat nya E-klass, en bil som vi redan har hyllat.

– I baksätet finns det också komfort. Mina 185 centimeter får plats ”bakom mig själv”. Gott om benutrymme, mycket bättre än i V70, och takhöjden är det inget fel på trots panoramaglastak.

LÄS OCKSÅ: Så ser V90 ut i snikutförande

– Bagageutrymmet upplevs som mindre i och med den sluttande bakrutan, men Volvo hävdar att under insynsskyddet ryms det lika många resväskor som i V70. Det tråkiga med lastutrymmet är 60/40-delningen av baksätesryggen som enligt dem ska en komfortgrej, för att mittplatsen i baksätet inte ska vara otjänligt, men den platsen är ändå rätt hård.

När är det dags att ge sig ut till handlarna för att beskåda nya V90?

– Produktionen sätts igång om två veckor, vecka 24, men når handlarna först runt vecka 35. D5 och T6 i all ära, men mest intressanta kommer V90 D3, instegsalternativet med 150 hästkafter som kommer i höst, och framför allt V90 D4 med 190 hästkrafter att vara. Sistnämnda förmodar Volvo blir storsäljaren. Alla modell- och motoralternativ av V90, förutom T8 Twin Engine, går redan att bygga i Volvos onlinekonfigurator. Priserna börjar på 319 000 kronor.

När Hans Hedberg har kört klart kommer han att författa en utförlig provkörningsrapport som du på flera sidor kan ta del av i Teknikens Värld nummer 15/2016. Där bjuds du på allt mellan asfalt och glastak. Det får du inte missa!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!