100505-volvo-motorer Foto: Henrik Ottosson

Volvo vässar motorer

Den nya turbodieselmotorn, D3, som debuterar i S60 sprids nu till hela modellprogrammet. Samtidigt passar Volvo på att vässa resten av motorutbudet.

Precis som sina konkurrenter satsar Volvo på att vidareutveckla sina förbränningsmotorer. Men till skillnad från gamla tider är det inte längre hästkrafter och fartresurser som sätts i främsta rummet utan snarare bränsleekonomi och effektivitet. Nu presenterar Volvo en hel radda motornyheter där den största är att den femcylindriga tvålitersdieseln som introduceras i nya S60 tar plats i resten av modellutbudet.

Den nya turbodieseln är i stort sett samma motor som den välkända 2,4D men efter omfattande optimering har motorn bytt namn till D3. Cylindervolymen har minskats med kortare slag för att åstadkomma lägre förbrukning och insprutningssystemet har en annan typ av piezoelektriska bränslespridare än D5-motorn. De nya spridarna ger snabba och precisa insprutningssekvenser under högt tryck, vilket ger en mer effektiv förbränning. Turboaggregatet har dessutom finjusterats för att ge högre vridmoment vid låga varvtal. D3-dieseln ger 163 hästkrafter, 400 Nm och behöver 0,52 l/mil när den sitter i S60. För övriga modeller ser siffrorna ut som följer:

Modell          Växellåda      Bränsleförbrukning (l/100km) CO2 (g/km)

S80 D3         Man               5.3                                              139

V70 D3         Man               5.5                                             144

XC70 D3      Man               5.9                                             154

XC60 D3      Man               5.9                                             154

I C30, S40, V50 och C70 kan tvålitersdieseln fås med två effektuttag. Med beteckningen D3 fås 150 hästkrafter och 350 Nm och med beteckningen D4 levereras 177 hästar och 400 Nm. C30, S40 och V50 kan även fås med 1,6-litersdieseln med beteckningen D2 som i alla modeller ger en förbrukning på 0,43 l/mil och utsläpp på 114 g/km. Effekten är 115 hästkrafter och vridmomentet 270 Nm.

Förbrukning (preliminär siffra) och CO2-utsläpp:

Modell           Växellåda      Bränsleförbrukning (l/100km) CO2 (g/km)

C30 D4         Man               5.1                                              134

C30 D3         Man               5.1                                              134

S40 D4         Man               5.1                                              134

S40 D3         Man               5.1                                              134

V50 D4         Man               5.1                                              134

V50 D3         Man               5.1                                              134 

C70 D4        Man               5.9                                              154

C70 D3        Man               5.9                                              154

Även på bensinsidan finns nyheter. Den största 3,0-litersmotorn T6 har vässats en aning främst med minskad friktion. Precis som i nya S60 ger motorn 304 hästar och 440 Nm. Insugsmotorn på 3,2 liter har också uppgraderats med en förbättrad vevaxel och minskad inre friktion. Effekten är 243 hästkrafter och 320 Nm.

Förbrukning (preliminär siffra) och CO2-utsläpp:

 

Modell           Växellåda      Bränsleförbr (l/100km)      CO2 (g/km)

S80 T6          Aut                9.9                                       231

S80 3.2         Aut                8.9                                       208

V70 T6          Aut                10.2                                     237

V70 3.2         Aut                9.2                                       214

XC70 T6       Aut                10.6                                     248

XC70 3.2      Aut                10.1                                     234

XC60 T6      Aut                 10.7                                     249

XC60 3.2     Aut                  9.9                                      229

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!