080715-volvo-usa-minskar

Volvo vill skära i USA

Under gårdagen kom rapporter om att Volvo PV skulle avveckla 30 procent av sina återförsäljare i USA. Den uppgiften förnekas nu av Volvo, som säger att man ska fortsätta med sin plan att ”övertala återförsäljare att lägga ned sina verksamheter.”

Det går inte bra för Volvo Personvagnar i USA. Minst sagt. Nybilsförsäljningen fortsätter att dala och dollarn verkar inte vilja lämna bottenträsket. I går kom uppgiften att Volvo hade för avsikt att skära bort 30 procent av alla sina 355 återförsäljare i USA. Nu förnekar dock Geno Effler, biträdande informationschef vid Volvos nordamerikanska avdelning, att så skulle vara fallet. Enligt Effler är det i stället så att Volvo fortsätter på den tidigare planen att ”övertala de återförsäljare som har det kämpigt att frivilligt lägga ned sina verksamheter”. Vad Effler menar med ”övertala” är svårt att veta, men man kan ana att Volvo gör allt som står i deras makt för att minska på antalet återförsäljare i USA. 

Under de senaste fem åren har Volvo förlorat omkring 1,1 miljard euro bara i USA, motsvarande drygt 10 miljarder svenska kronor. Det är hisnande siffror för vilken biltillverkare som helst, men speciellt förödande för en så liten spelare som Volvo. Det slår extra hårt eftersom hela 23 procent av Volvos totala försäljning sker i USA. Förlusten beror mestadels på den svaga dollarn, som gör det kostsamt att bygga bilar i Europa och sälja dem i USA. Men det är även ett otvivelaktigt faktum att Volvos bilar inte attraherar så många amerikaner som det skulle behövas. Under 2007 minskade S60 med 28,1 procent, XC90 med 5,6 procent ochV70 med 7,7 procent jämfört med året innan. Och den dåliga trenden från 2007 både håller i sig och förvärras. I juni sjönk Volvos försäljning med 27 procent jämfört med samma månad i fjol. 

En bidragande orsak till Volvos kräftgång i USA är de stigande bensinpriserna. Stora bilar i USA är numera lika eftertraktade som isglass på vintern, vilket även drabbar Volvo. Därför planerar man nu att börja sälja minstingen i familjen – C30 – även i USA, rapporterar Automotive News. Lilla C30 räcker dock inte för att stärka Volvos miljöimage. Därför finns det även planer på att erbjuda bilar med start-stopp-teknik och mindre motorer. Likt många andra tillverkare planerar Volvo även att utrusta vissa modeller med hybridteknik. Först ut med hybriddrift blir XC60 som kommer tidigast om tre år, rapporterar Automotive News.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr