Flödet av nya bilmodeller som kommer från Volvo Cars för närvarande kan enklast beskrivas som en ketchupeffekt. Efter flertalet tunga och kostsamma investeringar börjar avknoppningarna komma i allt raskare takt. Först ut var XC90 som byggde på helt ny teknik och plattformstänkande. Dessa idéer omvandlades och stöptes om till senast ut i raden från Göteborg – folkkombin Volvo V60. Trots helt olika storlekar baseras såväl stor- som mellanklassare på plattformen SPA, Scalable Product Architecture.
Precis på samma vis kommer Geely-koncernerns gemensamma byggkonstruktion CMA, Compact Modular Architecture, att bilda bas för de olika bilföretagens mindre bilmodeller. Nya Volvo XC40 är först ut med denna teknik, borta i Kina skruvas redan koncernkusinen Lynk & Co 01 och Lynk & Co 02 samman enligt liknande princip.
CMA är utvecklat av CEVT, Chinese Euro Vehicle Technology, Geely-koncernens egen inhouse-teknikbyrå. Inom ett par år basar CEVT över drygt 4 000 nyanställda bilutvecklare som kommer att hysas in i helt nyprojekterade utvecklingskontor i Göteborgs före detta skeppsvarvsområden. Borta i Kina finns det minst lika många bilutvecklare.
LÄS MER: Nya Volvo V40 – så blir den
Där Volvos 60-serie är SPA-teknikens snörända nedåt i storleksskalan är 40-serien mittemellan för CMA-plattformstekniken. Det kommer att byggas både större och mindre bilar än Årets Bil 2018-vinnaren XC40.
Små bilar har aldrig varit Volvos kopp te men med kinesiska ägare öppnas dörren på vid gavel. Rådande globala hausse bland världens biltillverkare med suvar och crossovers i allt mindre storleksklasser stärker ryktena om att Volvos småbil lär bli en smart kompakt suv – Volvo XC20.
Konkurrensen i lillepluttklassen är större än man kan tro. När det gäller premiummärken erbjuder än så länge Audi Q2 mest motstånd för en kommande Volvo XC20, men bilar som Kia Stonic, Mazda CX-3, Honda HR-V, Renault Captur, Seat Arona och Volkswagen T-Cross (baseras på Volkswagen Polo) visar att minisuvklassen är för stor för att låta bli.
Med en längd på 415-420 centimeter, bredd på cirka 178 centimeter och ungefär 155 centimeter på höjden blir XC20 som handen i handsken storleksmässigt, men räkna med att Volvo-teknikerna har förädlat CEVT-folkets CMA-tankar ytterligare. Precis som hos XC40 får XC20 en smart teknisk förpackning där innerutrymmena prioriterats både i storlek och design. Smarta förvaringsfack för lösöre och annat plus sittplatser för fyra fullvuxna – men kanske inte så mycket mer kommer att rymmas med en totallängd på strax över fyra meter.
LÄS MER: Nästa Volvo V40 kommer med två batterialternativ
Designmässigt kommer bilen att följa upp Volvos egna och lite udda formgivning. En kaxig look som ska ge betraktaren en distinkt Volvo-känsla. En stark karaktär med fyrkantigt format kommer att ge plats för goda innerutrymmen.
Drivlinemässigt är CMA laddad för bensin- och elmotor samt hybriddrift. Trecylindrig turboladdad 1,5-liters Drive-E bensinmotor är minst ut från VEA (Volvo Engine Architecture) vilket innebär cirka 120 hästkrafter i svagaste T2-utförandet. Men framförallt kommer XC20 att erbjudas med Twin Engine-hybriddrift samt som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.
LÄS MER: Alla nya Volvo-modeller fram till 2025
Volvo-koncernens omstöpta elbilstillverkare Polestar lanserar sin CMA-baserade (XC40-storlek) Polestar 2 under 2020, så räkna med att XC20 får lov att låna en hel del teknik från sitt ”finare” storsyskon. Att även XC20 kan komma som en renodlad Polestar-modell vore en naturlig utveckling. Det finns nämligen en väldig massa Hisingen-ketchup kvar i Volvo-flaskan.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.