Foto: Illustration: Erik Andrén

Volvo XC40 – så blir svaret på Audi Q3, BMW X1 och Mercedes GLA

En ny Volvo XC40 siktar in sig på den allt mer växande andelen små crossovers. Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque och Lexus NX visar att premiumtillverkare söker sig till nya – mer kompakta – jaktmarker.

I och med kinesiska Geelys övertag från Ford 2010 har Volvo tvingats tänka om, tänka nytt, i stort som smått. Ett helt nytt modellprogram ska rulla ut de närmaste tre, fyra åren. Intressant är att 2018 kommer den nyligen visade XC90-modellen vara den äldsta i hela line-upen! Tempot är högt för att hinna med vaktombytet.

En extremt viktig produkt i ”det moderna Volvo” är minsta 40-serien. Premiumkunder globalt har visat sig beredda att stiga ner i storleksklass, något som framförallt Mercedes visat med sin omgjorda kompakta A-klass samt även Audi A3 och BMW 1-serie visar med all tydlighet.

Först ut på nästa generations 40-serie blir den helt nyutvecklade kompaktsuven XC40. Debuten sker redan 2017. Precis som med de större modellserierna kommer 40-serien att erbjudas med tre karosser: sedan (S), kombi (V) samt som högbyggd suv (XC). Lägg därtill en ruffigare Cross Country-version på V40 och det kommer att erbjudas totalt tolv olika grundmodeller 2018.

Drivlinorna för XC40 blir tre- och fyrcylindriga VEA-motorer plus Twin Engine-teknik med laddhybriddrivlina. Räkna med effektuttag på bensinmotorerna från cirka 100 hästkrafter (trecylindrig T1) upp till dryga 250 hästkrafter hos T5 (2,0-liters 4-cyl). Dieselalternativen startar med minsta D1 på 90 hästkrafter till effektiva D4 med 200 hästkrafter. XC40 Plug-in Hybrid Twin Engine kommer att komma i flera olika utföranden eftersom CMA-plattformen redan från start är förberedd för laddhybrid.

När XC40 lanserar om några år kommer bilen att finnas med en rad olika motoralternativ, bland annat som laddhybrid. Foto: Illustration: Erik Andrén

Redan tidigare under Ford-tiden skissade Volvo på en XC40, baserad på befintliga Ford Kuga. Nu med helt egen teknikdelning inom den egna Geely-gruppen kommer CMA-baserade XC40 att bli en hundraprocentig Volvo. Det är mer Geely än Volvo som åker snålskjuts på teknikdelningen.

CMA-teknikens innebär att XC40 även kommer som en Geely-baserad kusin. De kan till och med komma att tillverkas i samma Geely-fabriker i Kina. Rykten internt säger dock att detta inte innebär en sämre Volvo-bil, tvärtom. Skalfördelarna mellan Volvo och Geely är viktiga när det gäller förhandlingar i underleverantörsled. Med större orderbulk kan Volvo ta viktiga ekonomiska genvägar. I Europa kommer XC40 att tillverkas i Volvos belgiska fabrik i Gent.

Designmässigt kan vi räkna med att designchef Thomas Ingenlath och hans team förstärker det formspråk man introducerat med det senaste årets framgångsrika konceptbilar plus introduktionen av nya XC90. Den mindre Volvo XC40 följer upp med samma stilingredienser: tydligt frontparti, rent samt okonstlat linjespel strösslat med en massa Volvo-känsla. Ingenlaths devis ”less is more” verkar i XC40-sammanhang få dubbel betydelse. Storleksmässigt blir XC40 cirka 4,5 meter – helt i linje med huvudkonkurrenterna Audi Q3 och BMW X1.

Bakpartiet blir kompakt – XC40 blir bara 4,5 meter lång. Högstående baklampor med linjespel hämtat från nya XC90 och det senaste årets konceptbilar. Foto: Illustration: Erik Andrén

För att öka utvecklingstakten för nästa generations 40-serie valde Geely Automobile Holdings förra året att placera det nystartade Chinese Euro Vehicle Technology (CEVT) i Göteborg. Utvecklingsområdena för CEVT är huvudsakligen fyra; CMA (C-segmentbil, 40-serien) för Geely och Volvo, BMA (B-segmentbil) för Geely, kompletta större vagnar (delvis baserade på äldre Volvo-bilar) samt ett av fyra globala designcenter för Geely.

CMA står för C (för C-segment) Modular Architecture och ska bilda bas för koncernens olika bilmärken. Volvo är inte lierad med någon annan biltillverkare när det gäller nya XC40, därför behövdes förstärkningen för att hålla uppe tempot på nästa generations 40-serie.

Bilkunderna som önskar sig kraftfull design och smarta drivlinor i mindre format finns i Europa, USA och Kina – det vill säga en ansenlig mängd globalt.

Volvos livsstilsvarumärken XC och Cross Country är enkla och tydliga, direkt länkade till sedan länge ursprungliga och väl inarbetade kärnvärden. Därför borde Volvo XC40 ha det lätt för sig. Särskilt om den ”inhemska” produktionen i Kina fortsätter att öka, vilket ökar intjänandeförmågan per såld produkt. Räkna med att kinatillverkade XC40-bilar kommer att exporteras över Stilla havet till USA-marknaden. Den amerikanska Volvo-försäljningen är helt under ytan volymmässigt och behöver all hjälp den kan få. En kommande XC40 kan vara den viktiga länken till det livsviktiga genombrottet i Nordamerika och ett led i att Volvo ska upp till önskad – fördubblad – produktion jämfört med dagens tillverkningsvolymer. Att tänka smått kan då bli till något stort.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr