Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC40 – tre snabba från provkörningen

Nu har det blivit dags för provkörning av Volvo XC40. Vi har därför skickat en erfaren duo till Spanien där de får känna på Volvos nya minsting i suvklassen för första gången.

Hej Erik Wedberg! Låt oss gå rakt på sak – hur upplevs Volvo XC40?

– Som en lagom stor bil som många förmodligen klarar sig med. Nya XC60 i all ära, men den känns inte direkt nätt, det gör däremot XC40. Om vi ska göra en jämförelse; den är näst intill lika stor som en BMW X1 och upplevs som lite mindre än en Volkswagen Tiguan.

Och köra då?

– Här tycker jag Volvo har lyckats bra. Den är fin att köra, med bra styrning som är tyngre än i exempelvis 90-serien men också med bättre precision.

– Den går tyst och med standardfjädringen som vår provkörningsbil är utrustad med går den även mjukt. Den känns inte struttig som bilar med kortare axelavstånd annars kan göra.

Foto: Glenn Lindberg

Något annat som du vill lyfta fram?

– Den känns luftig interiört, framför allt i främre sätena och det är mycket tack vare att dörrsidorna saknar stora högtalare/baslådor. Dessa har Volvo trollat bort och i stället trollat fram stora, smarta förvaringsfack i dörrarna. Högtalarna har i stället fått en udda placering, vid typ A-stolparna och syns endast när man öppnar motorhuven.

– I övrigt känns bilen bra mycket mer praktisk än övriga Volvo-modeller med smarta detaljer och fack lite överallt. Man skulle kunna se det som Volvos svar på Skodas Simply Clever.

Foto: Glenn Lindberg

Vi kör en tredje fråga när vi ändå har farten uppe… priset är det många som opponerat sig mot. Vad säger du?

– XC40 D4 kostar från 398 900 kronor. Det är mycket pengar det, så klart. Men man ska då ha i åtanke att det är Momentum Intro Edition det priset avser vilket betyder mycket extrautrustning, exempelvis det digitala mätarhuset. Sådant kostar annars extra på till exempel en motsvarande XC60 av Momentum-nivå.

– Vid årsskiftet kommer fler motoralternativ i D3, T3 och T4, alltså både bensin- och dieselmotorer. Cirka 296 000 kronor blir instegspriset som då gäller T3:an.

Läs hela provkörningsrapporten som Erik Wedberg bjuder på i Teknikens Värld nummer 26/2017.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!