Volvo XC60 Classic – bästsäljaren på väg att fasas ut

När en Classic-version introduceras brukar det vanligtvis innebära sista årsmodellen av en befintlig Volvo-modell. Nu har XC60 fått Classic-beteckningen och är därmed på väg ur modellprogrammet.

Volvo XC60 har gjort det väldigt bra under de åtta år den har funnits i livet. Men nu börjar modellen som den ser ut i dag lida mot sitt slut – Volvos bästsäljare för tillfället och som också är Europas bäst säljande mellanstora suv.

Volvo har i och med årsmodell 2017 introducerat Classic-varianten av XC60, vilket på Volvo-språk vanligtvis betyder att det är sista årsmodellen. Men om modellår 2017 blir sista eller om det kommer en 2018 återstår att se.

– Det vet man aldrig, normalt är Classic sista årgången, men inte alltid, säger Mikael Olsson, Vehicle Line Manager för Volvos 60-serie, lite hemlighetsfullt när han pratar med teknikensvarld.se.

Modellår 2017 av XC60 börjar tillverkas vecka 17 så de första bilarna bör rulla ut till kund ungefär vecka 19. Redan nu finns XC60 Classic att konfigurera i Volvos bilbyggarfunktion på volvocars.se.

T6 AWD är ett av sex drivlinealternativ till Volvo XC60 Classic årsmodell 2017.

När en Classic-årgång kommer brukar bilarna utrustas mer – och XC60 Classic utgör inget undantag från denna regel.

Fyra olika utrustningsnivåer erbjuds och alla har de mer standardutrustning än tidigare – Classic Kinetic, Classic Momentum, Classic Summum och Classic R-Design. Priserna på börjar på 338 000 kronor för Classic Kinetic, 350 000 kronor för Classic Momentum, 359 900 kronor för Classic Summum och 365 900 kronor för Classic R-Design.

Basversionen heter alltså Classic Kinetic och har en ny standardfälg; Valder 17 tum. Sensus Connect High Performance är standard liksom regnsensor och parkeringssensorer bak. En för Kinetic-versionen ny interiör dekorlist ingår också.

Ett steg upp hittar vi Classic Momentum med dynamiska bi-xenonljus, digital förardisplay som standard och en ny standardfälg på 18 tum som heter Tucan.

Tredje utrustningsnivån är Classic Summum och innehåller utöver nämnda till Classic Momentum även elstol på förarsidan, nyckellös dörröppning och motorstart samt en ny standardfälg på 18 tum, nämligen diamond cut-fälgen Leda.

Högst upp i utrustningskedjan placerar sig Classic R-Design som utöver Classic Summum har en standardfälg som heter Ixion III på 18 tum. Som tillval finns 20 tum stora Ixion IV med svarta detaljer.

Årsmodell 2017 av Volvo XC60 T6 AWD Classic R-Design i färgen Bursting Blue.

Tre nya karossfärger finns till XC60 i och med Classic-introduktionen. Dessa är metallicfärgerna Luminous sand, Mussle blue och Bursting Blue. Sistnämnda är exklusiv för Classic R-Design och går inte att kombinera med de övriga utrustningsnivåerna. På bilderna här i samband med artikeln är det just Bursting Blue vi ser.

Stödsystempaketet IntelliSafe Pro är standard på alla modellversioner förutom Classic Kinetic. IntelliSafe Pro, som tidigare enbart har funnits som tillval, innehåller bland annat adaptiv farthållare, kollisionsvarnare med full autobroms, kökörningsassistans, döda vinkeln-varnare (BLIS) och Driver Alert (trötthetsvarnare, trafikskyltsinformation, vingelvarnare etc).

City Safety är standard i alla versioner, inklusive Classic Kinetic.

Digital förardisplay är standard från utrustningsnivå Classic Momentum och upp.

Motoralternativen till XC60 Classic modellår 2017 är dieslarna D3 med 150 hästkrafter, D4 med 190 hästkrafter, D4 AWD med 190 hästkrafter, D5 AWD med 220 hästkrafter samt bensinarna T5 med 245 hästkrafter och T6 AWD med 306 hästkrafter.

Sexväxlad manuell låda åttastegad automatlåda finns att välja mellan till de framhjulsdrivna dieselalternativen. Till de fyra är det sexväxlad manuell eller sexstegad Geartronic-låda som gäller. De båda bensinalternativen är standardutrustade med den åttastegade automatlådan.

Nya generationen XC60, som kommer att baseras på Volvos egenutvecklade SPA-plattform som nya XC90, S90 och V90 redan använder sig av, premiärvisas förmodligen någon gång under 2017, kanske redan i Genève under våren. XC60 generation två kommer sannolikt att flytta hem till fabriken i Torslanda (tillverkas i dag i belgiska Gent). Tillverkning för den kinesiska marknaden kommer att ske i Volvos Chengdu-fabrik och antagligen är den också aktuell för Volvos nya USA-fabrik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!