080915-volvo-xc60-prov

Volvo XC60 – direktrapport från första provkörningen

I dag äger första provkörningen av nya Volvo XC60 rum. Nere i Spanien befinner sig vår utsände, David Lilja med tillhörande fotograf Glenn Lindberg, för att rapportera hem till Sverige om sina första upplevelser med bilen.

Volvo XC60 bär en stor börda på sina axlar, redan innan den börjat säljas till kund. Tänker då främst på Volvos just nu oroliga period med varsel och nedskärningar till följd av sviktande försäljningssiffror och låg dollarkurs. Volvofolket hoppas att XC60 ska kunna påbörja en vändning mot ljusare tider. Hur det kommer att gå får vi helt enkelt invänta och se, till dess kan vi ta del av David Liljas första reflektioner av bilen.

 

Provkörningen äger rum utanför spanska Valencia i 26 grader och sol. Annat än vad vi har här hemma i gamla Svedala. David har ännu inte hunnit köra bilen mer än några få mil så de första intrycken är något knapphändiga. För en fullständig rapport gör du bäst i att köpa Teknikens Värld nummer 21/2008 som finns i butik om drygt två veckor.

Innan David och Glenn Lindberg gav sig ut på slingriga bergsvägar fick de prova på City Safety som är en av de funktioner som gör XC60 till Volvos säkraste bil någonsin, något som Volvofolket understryker hårt under pressvisningen i Spanien. Systemet testkördes på en parkering där David fick hålla 15-20 km/h. Fordonet framför bromsar till och City Safety griper in genom att nypa till om bromsarna och bilen stannar en till två decimeter från framförvarande fordon. Systemet, som fungerar i hastigeter upp till 30 km/h, är kalibrerat för att gripa in så sent som möjligt för att undvika onödiga inbromsningar samt att systemet inte ska användas av "lata" förare som vill slippa bromsa själv vid kökörning. Systemet är först och främst till för att lindra kollisionskraften men kan även undvika närkontakt helt. Med hjälp av laser skannas området framför bilen av och reagerar bland annat på reflexer och skyltar på framförvarande fordon. Alltså reagerar inte systemet på människor som springer framför bilen.

Våra provkörare blev ombedda av Volvo att inte testa systemet live, alltså i spansk trafik. Frågan är om de kan hålla sig från det.

 

Ute på den krokiga bergsvägen känns XC60 som vilken modern Volvo som helst. Trots att det är en stor bil så känns den inte klumpig. Den är till exempel mycket smidigare än en XC90. Utseende- och körmässigt kan man placera den mellan XC70 och XC90, precis som det är tänkt.

Man färdas bekvämt i bilen och det är tyst och ombonat i kupén. Däckbullret är bortarbetat, men så ska man ta i beaktning att provkörningen äger rum på släta spanska vägar. David och Glenn kör omkring i D5 AWD vilket är det enda negativa – sett till ljudet. Motorn börjar kännas lite passé med sitt dieselljud som tränger in som ett råmande bland de åkande.

Som förare känns det bra i Volvo XC60. Styrningen är mer rapp och känns mer informativ än i övriga modeller från Volvo. Vad Volvo har kalibrerat om när det gäller styrningen är okänt, men bättre känns det i alla fall. Fjädringen är lite amerikansk, eller mjuk i lederna som David uttryckte det över telefonen.

Själva instrumentbrädan är en trevligare upplevelse än hos övriga bilar i Volvos program. Den är mer förarorienterad med sin extra vinkling mot just föraren. Det känns mer ombonat och, som Glenn kallade det, mer cockpitkänsla.

Utan att ha suttit i baksätet en längre stund var första reflektionen att bilens midjelinje är hög, kanske för hög för att barn i baksätet ska känna sig komfortabla med sikt ut över sidorna.

 

XC60 ställs ut till försäljning i de svenska bilhallarna i början av november månad (vecka 45). Då kommer man som kund att kunna välja mellan två dieselmotorer – D5 och den något svagare 2,4D, båda med fyrhjulsdrift som utgörs av Haldex generation 4 med upp till 60 procent drivning på bakhjulen. En 2,4D-variant med framhjulsdrift och koldioxidutsläpp på 170 g/km kommer kort därefter. Den törstiga T6-versionen kommer inte att säljas i Sverige även om den gick att beställa under en kort period. Enligt vad vi fått bekräftat för oss från Spanien nu precis så har Volvo i nuläget inga planer på en etanolversion av XC60. Detta trots att tidigare uppgifter pekat på en 2,5FT till sommaren.

I Sverige kommer XC60 att bli ett pilotfall för Volvos nya servicetänk. De som köper bilen, gäller alltså inga andra Volvomodeller, får fri service i fyra år eller 12 000 mil. Alltså ett liknande koncept som BMW använder sig av, tre år eller 8 000 mil.

Dessutom är XC60 så pass säker att Volvia och If har valt att sänka skadeförsäkringspremien för bilen med 20 procent.

Volvo XC60 är ingen billig bil i inköp men fullt jämförbar med andra bilar i samma så kallade premiumklass. 2,4D kostar från 352 900 kronor och D5 från 367 900 kronor. Som jämförelse kan vi ta BMW X3 xDrive20d med 177 hästkrafter som kostar från 363 000 kronor. 170-grammaren av 2,4D vet vi i dagsläget inte priset på.

Utrustningspaketet Momentum kostar 15 000 kronor medan Summum kostar ytterligare 15 00 kronor. Det finns ett annat intressant utrustningspaket, det så kallade Drivers Support-paketet som innehåller alla säkerhetssystem. Det innebär bland annat avståndsbegränsare i farthållaren, Driver Alert, Lane Departure Warning. Paketet kostar 14 900 kronor. City Safety ingår som standard på alla XC60.

 

David Lilja får avsluta direktrapporten med följande:

– Bilen är kraftfullt kilformad, ganska snyggt i mina ögon. Den ser klart mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

 

För fler bilder och mer information om nya XC60, använd länkarna nedan.


Klicka här för att komma till det stora bildgalleriet med XC60.

Läs mer om Volvo XC60

Stort bildgalleri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr