Mer eller mindre alla bilmärken har någon form av kompakt suv i sitt modellutbud. Att stå utan lär svida då kunderna som väljer biltypen blir allt fler. I år räknar marknaden med att för första gången sälja över en halv miljon av de lite dyrare, premiumbetonade kompaktsuvarna. Det kan jämföras med drygt en kvarts miljon för bara fem år sedan.
Branschtidningen Automotive News Europe har tagit fram siffror över förra årets försäljningsstatistik i den premiumbetonade kompaktsuvklassen (som i denna jämförelse spretar storleksmässigt).
Något förvånande ligger en drygt sex år gammal Volvo-suv, XC60, i listan som stark tvåa, före flera Audi-, BMW- och Mercedes-modeller. Endast Audi Q3 brädar XC60 och övriga konkurrenter.
Volvo XC60 brädar i stället konkurrenterna på ett annat vis, nämligen sett till försäljningsökningen sedan årets dessförinnan. En ökning med 35 procent är inte någon annan modell i närheten av. Det har tagit svensken från plats sex 2013 till andraplatsen förra året.
Förklaringen till XC60:s jättehopp i försäljningsstatistiken är att européerna har tagit till sig Volvos nya, snåla och fyrcylindriga Drive-E-drivlinor.
– I princip all ökning står D4 Drive-E-motorn för. Totalt står den för 36 procent av den europeiska XC60-försäljningen, säger en talesperson för Volvo till Automotive News.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.