081126-volvoxc60-euroncap

Volvo XC60 och sju andra bilar fick toppbetyg i Euro NCAP

I dag presenterade Euro NCAP de sista krockbetygen baserade på det gamla betygsystemet. I denna omgång testades tolv bilar inom sex olika klasser. Åtta av bilarna fick högsta betyg i vuxenskyddet, Volvo XC60 är en av dem.

Från och med nästa år inför Euro NCAP ett nytt betygsystem för krocktesterna. Maximalt betyg på fem stjärnor kvarstår, men skalan bakom ska bli tuffare och på så viss göra det svårare att uppnå maxbetyget. I dag får ju var och varannan bil fem stjärnor och många tycker det är svårt att särskilja om en bil är bättre än en annan.

De tolv bilar som testades i denna årets sista omgång har fått sina betyg baserade efter det gamla tillvägagångssättet. Mer om det nya betygsystemet finns att läsa via länkarna nedan.

Tolv bilars krocktestresultat presenteras alltså i dag. Här följer en snabbgenomgång av dessa och vi börjar med de med sämst resultat. Volvo XC60 fokuserar vi en aning mer på, bilen är ju enligt Volvo själva deras säkraste hittills.

Mer ingående information om respektive bil hittar du via de externa Euro NCAP-länkarna nedan.

Sämst resultat av alla testade bilar fick pickupen Ford Ranger. I vuxenskyddet erhöll den skamligt låga två stjärnor av fem möjliga. I barnskyddet fick den tre stjärnor av fem och i fotgängarskyddet blev det två av fyra stjärnor.

Lågprisbilen Dacia Sandero testades också under denna omgång. Även om den fick bättre stjärnbetyg än Ranger så kan det inte ses som godkänt. Tre stjärnor i vuxenskyddet och usla en stjärna i fotgängarskyddet. I barnskyddet fick den däremot godkända fyra stjärnor. Det bör tilläggas att Euro NCAP testade Sandero utan ett så kallat säkerhetspaket som är standard på vissa marknader. Med säkerhetspaketet uppnår Sandero i stället fyra stjärnor i vuxenskyddet. Godkänt får man väl se det som, men knappast något som imponerar numera.

Ford Ka och Mercedes Viano lyckades bara nå fyra stjärnor i vuxenskyddet. För Ford Ka är det en verklig plump i protokollet eftersom syskonbilen Fiat 500 fick betyget fem stjärnor tidigare i år.

I barnskyddet är Ka och Viano lika mediokra med endast tre av fem stjärnor. I fotgängarskyddet fick Ka det så vanliga betyget två av fyra stjärnor. Viano fick bara en, men familjebussar har egentligen aldrig varit bra på den här grenen. De måste med andra ord bli bättre.

Övriga åtta bilar fick toppbetyget fem stjärnor i vuxenskyddet. Dessa bilar är Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Peugeot 308 CC, Renault Mégane, Volkswagen Golf VI, Honda Accord, Opel Insignia och Volvo XC60.

Sett till de övriga betygen fick Alfa Romeo MiTo tre stjärnor i barnskyddet och två av fyra i fotgängarskyddet. Motsvarande betyg för Ford Fiesta är fyra respektive tre stjärnor. Peugeot 308 CC fick i vuxenskyddet och fotgängarskyddet tre respektive två stjärnor medan landsmannen Renault Mégane var något bättre med fyra respektive två stjärnor.

Méganes tyska konkurrent Volkswagen Golf VI var något vassare. Samma stjärnbetyg i barnskyddet men tre i fotgängarskyddet, alltså en stjärna bättre än fransmannen.

I klassen större familjebilar avgick Honda Accord med knapp segern mot Opel Insignia. Båda fick fyra stjärnor i barnskyddet men Accord lyckades bättre i fotgängarskyddet. Tre stjärnor jämfört med två för Insignia.

Den enda suv/crossover-bil av modell ”mindre” som testades i denna omgång var Volvo XC60. Fyra stjärnor i barnskyddet och två av fyra i fotgängarskyddet. I denna testklass finns det bara en bil som överträffar XC60, nämligen koncernsyskonet Ford Kuga som har bättre fotgängarskydd – tre av fyra stjärnor.

Tre bilar sticker alltså ut i fotgängarskyddet – Ford Fiesta, Volkswagen Golf VI och Honda Accord.

XC60 ska, som tidigare nämnt, vara det säkraste Volvo byggt hittills. Och det kan mycket väl stämma, om än med liten marginal.

I vuxenskyddet fick den alltså fem stjärnor efter att ha uppnått 37 poäng. Dessa är fördelade enligt följande: 16 poäng i frontkollision, 16 poäng i sidokollision, 3 poäng för bältespåminnare och 2 poäng för stolpkollision. Volvo V70 II fick också fem stjärnor i vuxenskyddet, men nådde bara upp till 34 poäng. I barnskyddet fick XC60 totalt 39 poäng och är alltså slagen av V70 som fick 41 poäng vid testerna i december förra året. Lite märkligt är V70 sämre än sin större broder XC60 i fotgängarskyddet. Medan V70 fick 16 poäng i grenen fick XC60 17.

Om frontkollisionstestet säger Euro NCAP att a-stolparna endast rörde sig tre millimeter bakåt vid kollisionen. Knä och lårben skyddas bra i bilen, och det oberoende av förarens/passagerarens storlek och sittposition. I sido- och stolpkollisionen får XC60 maxpoäng utan några anmärkningar.

Barnskyddet för treåringar är mycket bra medan det är en aning sämre för 1,5 år gamla barn. Utmärkningen av ISOFIX-fästena i baksätet är undermålig.

För fotgängarna är XC60 en bil med blandade känslor. Skyddet mot fotgängarnas ben är mycket bra medan barns huvud skyddas lite sämre vid islagning mot huven. En vuxen persons huvud är ännu mer utsatt för Volvons huv.

I samband med dagens tester presenterar Euro NCAP även, för första gången, olika bilstolars whiplashskydd (skydd mot pisksnärtskador). Deras slutsats, efter att ha testat 25 olika stolar under året, är att 80 procent av dessa måste förbättras.

Endast fem av de 25 stolarna fick betyget bra av Euro NCAP. Dessa stolar tillhör Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, Volkswagen Golf VI, Audi A4 och Opel Insignia.

Bilar som har klart dåligt whiplashskydd är Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308 CC och Suzuki Splash.

Pisksnärt/whiplashskydd

Euro NCAP:s rangordning och poängsättning av 25 testade bilars pisksnärtskydd

Bra pisksnärtskydd

Volvo XC60 - 3,54

Alfa Romeo MiTo - 3,35

VW Golf VI - 3,31

Audi A4 - 3,15

Opel Insignia - 3,06

Medelmåttigt pisksnärtskydd

Renault Koleos - 2,94

Lancia Delta - 2,62

BMW X3 - 2,44

Renault Kangoo 2 - 2,38

Renault Mégane - 2,38

Honda Accord - 2,26

Skoda Superb - 2,22

Ford Fiesta - 2,21

Hyundai i30 - 2,21

Seat Ibiza - 1,96

Mercedes M-klass - 1,82

Dacia Sandero - 1,58

Dåligt pisksnärtskydd

Daihatsu Cuore - 1,10

Citroën Berlingo - 1,04

Hyundai i10 - 0,94

Citroën C5 - 0,57

Ford Kuga - 0,44

Daihatsu Terios - 0,00

Peugeot 308 CC - 0,00

Suzuki Splash - 0,00

Läs mer

Externa länkar till Euro NCAP

Samlingssida för omgångens krocktestade bilar

Ford Ranger

Alfa Romeo MiTo

Dacia Sandero

Ford Fiesta

Ford Ka

Peugeot 308 CC

Renault Mégane

Volkswagen Golf VI

Honda Accord

Opel Insignia

Mercedes Viano

Volvo XC60

80 procent av bilstolarna måste förbättra sitt whiplashskydd

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!