Volvo XC90 kom 2002 och fick ett lite mer omfattande facelift 2006 än vad som nu stund. Till sitt tionde levnadsår i Volvo-familjen piffas XC90 upp, men det krävs ett tränat öga för att se skillnad från nuvarande version av Volvo-suven.
Så fort föraren slår på strålkastarna märker man skillnaden tydligare eftersom lamporna för varselljus har blivit med LED-teknik, vilket även gäller bromsljusen. Annars är det lite färgsplashar här och där, bland annat på takräcken och stötfångare har Volvo klickat på silvermetallic färg.
På insidan har Volvo pyntat ansiktslyfta XC90 med en ny treekrad ratt och aluminiumdetaljer som standard. Executive-versionen får ventilerade massagestolar i läder.
En titt ner i motorutrymmet avslöjar en sexcylindrig motor på 3,2 liter och 243 hästkrafter och 320 newtonmeter. Förbrukningssiffrorna landar på 1,14 liter per mil med 265 nya gram koldioxid ute i naturen för varje kilometer faceliftade XC90 med 3,2-litersmotorn drar fram.
Väljer man i stället diesel som drivmedel får man antingen XC90 med D3-motorn som är en diesel på 163 hästkrafter och 340 newtonmeter som levereras ur den femcylindriga motorn. D5 ger några fler hästkrafter ur sin dieselfemma och har 200 hästkrafter och 420 newtonmeter. Bränsleförbrukningen är 8,3 respektive 8,2 för D5 respektive D3 med utsläpp på 219 och 216 gram koldioxid per kilometer.
Kopplat till bilen är mobilapplikationen Volvo on Call som kan fjärrstarta bilens parkeringsvärmare och även visa var bilen är på en karta, samt visar information om lampor, motoroljenivå med mera.
– Mobilapplikationen är mer än en kul pryl. Det är det första steget i vår satsning på nya uppkopplingsmöjligheter. Mobilappen kommer att utökas med nytt innehåll efterhand, säger Volvos utvecklingschef Peter Mertens i ett pressmeddelande.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.