Det är inte bara Volvos personbilar som har varit svårsålda den senaste tiden. I en härjande finanskris drar sig många företag för att investera i nya maskiner. Med en minskande orderingång har tusentals anställda fått gå från Volvo Lastvagnar. Vid slutet av förra året var avbokningarna fler än beställningarna. Men nu ser det ut som att Volvo har hittat sitt botemedel. De ska gasa sig ur krisen. I dagarna är det premiär för nya FH16 – världens starkaste serietillverkade lastbil.
– Volvo FH16 är avsedd för de allra tyngsta och mest krävande transportuppdragen. Den är också en prestigeladdad lastbil för de kunder som söker något extra, säger Staffan Jufors, vd för Volvo Lastvagnar.
I centrum för uppmärksamheten står D16 – Volvos 16-litersmotor som hittills gett 660 hästkrafter som mest. Efter uppgraderingen heter motorn D16G. Namntillägget kommer efter att Volvos ingenjörer har ökat effekten, men utan att öka förbrukningen och utsläppen. Ett absolut krav har varit att den nya motorn ska klara Euro 5, de utsläppsregler som börjar gälla i Europa den 1 oktober i år. Volvos ingenjörer har sett till att den ska klara det. Nydesignade kolvar och optimerad förbränningsprocess är några av de förbättringar som gjorts. Motorn har fått 40 extra hästkrafter, men 40 procent lägre utsläpp av kväveoxider.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.