090217-volvo-ny-diesel24D

Volvos nya 2,4D-dieselmotor

För en dryg månad sedan visade Volvo upp sin nya snåla dieselfemma D5 med sekventiell dubbelturbo och mycket vrid. Nu kommer lillebror med samma volym men med enbart ett turboaggregat och snålare gång. Finns till S80, V70, XC70 och XC60 från och med i vår.

Volvos ingenjörer har till årets modellflora utvecklat två nya dieselmotorer där den ena redan har presenterats i form av nya D5 i januari i år. Det är en femcylindrig maskin på 2,4 liter som med hjälp av två sekventiellt placerade turboaggregat levererar 205 hästkrafter vid 4 000 r/min och 420 newtonmeter mellan 1 500 och 3 250 r/min. Förutom tystare gång jämfört med förra generationen D5 har även förbrukningen kunnat sänkas med hjälp av ny teknik så som att turboaggregaten av olika storlek arbetar inom olika varvtalsområden. I S80 drar den 0,62 liter per mil och släpper ut 164 gram per kilometer. Motsvarande siffror för V70 är 0,64 l/mil och 169 g/km samt för XC70 och XC60 0,7 l/mil och 185 g/km.

För den som vill köpa en ny Volvo med ännu snålare gång bör satsa på den nya 2,4D-motorn som finns tillgänglig från och med i vår. Då är det modellerna S80, V70 samt de framhjulsdrivna versionerna av XC70 och XC60 som får ta del av denna maskin.

Motorn har, trots att den är än mer optimerad för snål gång, mycket gemensamt med D5:an. Bland annat är det motorstyrningen av senaste generation, den effektiva förbränning samt den lägre kompressionen som är gemensamt, liksom de keramiska glödstiften som ger förbättrade startegenskaper tack vare extremt snabbt uppvärmning. På två sekunder uppnås en temperatur på 1 000 grader. Detta minskar utsläppen. I vissa körsituationer, som vid riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.

Skillnaderna mellan 2,4D och D5 är att förstnämnda jobbar med ett turboaggregat i stället för två samtidigt som insprutningssystemet har en annan typ av piezoelektriska bränslespridare. En mycket effektiv förbränning och lägre förbrukning uppnås genom att spridarna jobbar med exceptionellt snabba och precisa insprutningssekvenser under högt tryck.

2,4D-motorn ger 175 hästkrafter, alltså 30 mindre än D5:an, och 420 newtonmeter i maximalt vridmoment, samma som hos storebror.

I S80 vill 2,4D ha 0,58 liter (preliminär siffra) per mil enligt EU-körcykeln. Det är 0,04 liter mindre än en S80 bestyckad med D5-motorn. Koldioxidutsläppet uppges till 154 gram per kilometer. För övriga modeller ser det ut som följer:

V70, 0,59 l/mil och 157 g/km (preliminära siffror).

XC70, 0,6 l/mil och 159 g/km.

XC60, 0,6 l/mil och 159 g/km.

Missa inte att läsa allt om nya D5-motorn och tekniken bakom de båda nyutvecklade dieselmotorerna, vilket du kan göra här.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!