090107-volvo-ny-d5-diesel

Volvos nya D5-dieselmotor

I dag är det premiär för Volvos nya femcylindriga dieselmotor. Den nya D5-motorn är femcylindrig, har 2,4 liters volym och levererar 205 hästkrafter samt 420 newtonmeter. I S80 kommer drar den 0,62 l/mil och släpper ut 164 g/km.

– Vårt uppdrag har varit att utveckla en modern prestandadiesel som klarar miljökraven enligt Euro 5-normen. Den förra motorgenerationen hade vidareutvecklats i flera steg och hade nått sitt maximum. Därför beslutade vi att börja om med ett blankt papper och de kunskaper och den avancerade teknik vi har tillgång till i dag. Resultatet är till och med bättre än vi vågade räkna med. Dessutom är motorn till hundra procent Volvoutvecklad, säger Derek Crabb, vice vd för Powertrain Engineering.

Den nya motorn som Derek Crabb berättar om är den nya D5-dieselmotorn som nu introduceras i Volvo S80. En motor anpassad för Euro 5-kraven som sägs ha lite gemensamt med förra generationen D5-motor. Volymen ligger på 2,4 liter, effekten på 205 hästkrafter vid 4 000 r/min och maximalt vridmoment på 420 newtonmeter mellan 1 500 och 3 250 r/min. Den är tillverkad i aluminium vilket ger låg vikt och goda värmeavledningsegenskaper.

Med hjälp av dubbla sekventiella turboaggregat i olika storlek som laddar 1,8 bar lovar Volvo kraft och respons över ett brett register och omkörningar ska inte vara några problem, speciellt inte mellan 80 och 120 km/h där motorn trivs bäst, speciellt om den är kopplad till en automatlåda. De olika varvtalsområdena som de båda turboaggregaten jobbar inom ger mer kraft under ett längre perspektiv än om man bara nyttjar en singelturbo. Tekniken med dubbla turboaggregat har även gjort det möjligt att uppnå högre nivåer av avgasrecirkulation (EGR) över ett bredare varvtalsområde än tidigare. Därmed utnyttjas de båda turboaggregatens olika karaktäristik optimalt för höga prestanda och låg bränsleförbrukning.

Lägre bränsleförbrukning uppnår man också med insprutningssystemet med piezoelektriska bränslespridare, som klarar upp till sju insprutningar per arbetscykel (ger tystare motor), och en högeffektiv bränslepump, genom extremt snabba och exakta insprutningssekvenser och ett högt insprutningstryck (common rail) på 1 800 bar som gör förbränningen mycket effektiv.

Volvos mål var att få ner bränsleförbrukningen i en S80 med nya D5-motorn till 0,64 liter per mil. Men vid utvecklingen av motorn märkte man att man kunde komma ännu lägre och förbrukningssiffran ligger nu på 0,62 liter per mil. Med automatlåda är motsvarande siffra 0,67 liter per mil. Koldioxidutsläppet ligger på 164 gram per kilometer i en manuell S80.

Förutom dubbla turboaggregat, piezoelektriska bränslespridare och förbättrad EGR-reglering har den nya D5-motorn försetts med keramiska glödstift, en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper, tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1 000 grader (max temp är 1 300 grader), vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna. I vissa körsituationer, som på riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.

Den avancerade insprutningstekniken gör det möjligt att tillföra extra bränsle i mycket små steg efter den huvudsakliga insprutningen, så kallad postinsprutning, för att förbränna sotpartiklar i avgaserna.

För att åstadkomma låga partikelvärden måste motorn kunna andas effektivt och lätt. Det har man löst genom optimerad luftstyrning till cylindrarna.

– Tack vare den perfekta andningen och de låga partikelvärdena har vi minskat avgasutsläppen högst väsentligt och med gott samvete kunnat förse nya Volvo S80 D5 med dubbla slutrör, säger Derek Crabb.

I stället för oljemätsticka får föraren information via informationsdisplayen när det är dags att fylla på olja och hur mycket som behövs.

Slutligen har motorupphängningen vidareutvecklats och anpassats till de höga momenten. Den har kompletterats med ett tredje momentstag för att stabilisera motorn vid kraftig acceleration.

Uppdatering – motorns ljud

Eftersom många av er som kommenterar undrar hur motorn låter så presenterar vi här nu Volvos formulering av D5:ans ljudkuliss.

Tekniken med piezoelektriska insprutare ger förutom en effektiv förbränning även en behaglig ljudbild som mer påminner om en sexcylindrig bensinmotor.

• Antal cylindrar 5

• Cylindervolym (mm) 2 400/146,5

• Cylinderdiameter (mm) 81,0/3,19

• Slaglängd (mm) 93.15/3.667

• Antal ventiler 20

• Kamaxlar Twin overhead

• Kompressionsförhållande 16.5:1

• Tomgångsvarv (r/min) 700

• Max varvtal (r/min) 5 000

• Max effekt (hk/r/min) 205/4000

• Max vridmoment (Nm/r/min) 420/1500-3250

• Motorkontrollsystem Elektroniskt kontrollerad common rail direktinsprutning

• Insprutningstryck (bar) 1 800

• Turbotryck (kPa) 180

• Partikelfilter Självregenererande

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!