060104_c30

Volvos nya – en liten, lyxig sportbil

Först på Parissalongen i höst visas produktionsklara C30. Men C30 Design Concept som ska visas upp på Detroitsalongen är extremt nära den produktionsklara modellen.

 Idag den 4 januari når Teknikens Värld nr 1 kioskerna. Där kan du se alla bilder på nya C30 Design Concept. Men även här på www.teknikensvarld.se får du ta del av nyheten, dock inte alla bilder.

Formen är tilltalande, nästintill insmickrande. Skandinavisk design, kryddad med en gnutta nostalgi med hälsningar från äldre Volvomodeller – så ser C30-konceptet ut. Totallängden är korta 424 cm, vilket är 23 centimeter mindre än S40. Utseendet är sportigt, kompakt och kraftfullt. Men Volvo beskriver ändå den nya bilen som fullt ut fyrsitsig.

Visserligen är just konceptbilen jämfört med kommande produktions-C30 utrustad med egen salongsfähig touch, detta givetvis för att utmärka sig lite extra i mässammanhangen under Detriotsalongen. Den ljusa lacken med det lågmälda namnet Quite White står i kontrast till detaljerna lackade i färgen Very Bronze. Framtill är det mycket S40/C70 över formerna, grill, motorhuv och lampor är hämtade från de större plattformssyskonen. Den V-formade fronten med de ”hungriga” luftintagen är unik och ser klart R-designinspirerade ut. Månne är detta tecken på att en S40 R är i antågande.

Kraftiga sidokjolar, sänkt kaross och biffiga 19-tums fälgar i en design vi inte känner igen från andra Volvobilar gör C30 Design Concept klart sportig i sitt uttryck. Sedd från sidan ger de väldefinierade hjulhusen och den avsmalnade takformen bilen en snabb siluett, som förstärks av de bågformade sidorutorna.   

– Målet har varit att ge Volvo C30 Design Concept mycket muskler i en sportig och kompakt förening, säger den sedan i somras nytillträdde engelske designchefen Steve Mattin. 

Mattin är plockad från Mercedes, där han bland annat ansvarat för de nya A- och R-klassbilarna. Designern bakom C30 DC är för övrigt även han en ickesvensk - Simon Lamarre är bördig från Kanada.

Volvokännaren ser både konceptbilarna SCC och 3CC i linjeföringen hos C30 DC. SCC var säkerhetsbilen (design Stefan Jansson) som tydligt lånade influenser från det historiska arvet. Bakskärmarnas form, det långsträckta taket, utformningen av bakluckan och lampor inspirerades av folksportbilen P1800ES från det tidiga 1970-talet. Även en gnutta 480 ES fanns att känna igen i SCC, så även hos C30 DC. Särskilt aktern med sin baklucka i glas andas mycket retro. Baklyktearrangemanget är nästan spektakulärt, runda blinkers (från XC90) ligger innanför de uppochnervända U-formade röda bakljusen. Bromsljusen finns i de stående lampglasen på c-stolparna och längst upptill på rutan. Ingen bakrutetorkare ser väl kanske fräckt men lär behövas i svenskt klimat, antagligen kommer det på produktions-C30:n.

Under utvecklingsarbetet med C30-projektet har Volvo arrangerat så kallade kundkliniker i flera europeiska länder. Unga storstadsmänniskor med accelererande karriärer och en intensiv livsstil har bjudits in för att ge sina synpunkter på bilens design och teknikinnehåll.

Man inriktade sig i första hand på singlar eller par utan barn som ser bilen som ett verktyg för att hinna med sina hektiska liv. När de köper kläder, möbler och hemelektronik är design och varumärke mycket viktiga faktorer – och de väljer bil på samma sätt.

Håkan Abrahamsson, projektledare för C30 sammanfattar programidén och kundgruppen bakom den nya Volvo; ”Det här är kunder som tar sig mellan hemmet, kontoret, möten, gymmet och favoritställena ute på stan i högt tempo. Många av dem beskriver sin idealbil som en ”runabout”, det vill säga en en ”köra-runt-bil”. Gruppen prioriterar fräck design och kul köregenskaper och åker för det mesta inte mer än två i bilen”.

I utförande och format liknar C30 Design Concept i mångt och mycket Audis konceptbil ”Shooting Brake Concept” som visades på höstens Tokyosalong. Fyrsitsig med halvkombibaklucka och en klart sportig attityd är de gemensamma nämnarna.

Inredningen i C30 DC fortsätter på den inslagna linjen från Volvo och som presenterats i de tidigare så kallade P1-bilarna (S40/V50/C70). Den säregna mittkonsolen är en central del i temat. Panelerna i aluminiumlook har fått ett specialdesignat grafiskt mönster. Kromringar runt ventilationsvreden skänker en lite lyxigare känsla än plastdito. Fastsättningslåsen till säkerhetsbältena är lysande röda, ratten är rejält krallig och ser sportvagnsmässig ut, klädseln på stolarna är klädda i ett mockaliknande material i kombination med en lite grövre textil – klart tilltalande. Baksätet är utformat i två separata stolar (som hos föregångaren 480 ES) och är förskjutna in mot bilens mitt. Detta för att taket buktar kraftigt inåt baktill och att baksätetsfolket enklare skall kunna ha fri utsikt framåt. I övrigt ser inredningen i C30 DC i princip klar att sätta i produktion.

– Utrymmet mellan sätena gör att man utifrån klart och tydligt ser den supertunna, visuellt svävande mittkonsolen genom glasade bakluckan, säger Steve Mattin. 

Någon laståsna är givetvis inte C30 DC, men i god Volvo(kombi)anda finns det viss flexibilitet i möbleringen. 

För den specifika unga, och förmodade kräsna, kundgruppen har C30 DC en rejäl speldosa. Stereo kommer från Alpine och ICE Power-förstärkaren är på maffiga 5x130W. Inte mindre än tio högtalare (från danska Dynaudio) ska skänka tillräckligt med ljudupplevelser.

Volvo C30 DC använder sig av samma motor som de större S60/V70 T5 med 260 hästkrafter vid 5 500 r/min och ett maximalt vridmoment på 350 Nm mellan 2 100 och 5 000 r/min, växellådan är sexväxlad. Accelerationen 0-100 km/h ska enligt Volvo gå på sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Breda och låga däck (Pirelli Corsa 225/35 R19) tillsammans med ventilerade bromsar (skivdiameter 330 mm) från italienska Brembo runtom ska garantera att all kraft kan utnyttjas maximalt.

– Sportiga köregenskaper är ett måste för att kunna attrahera den här kundkategorin. En bil som utstrålar en muskulös smidighet måste hålla vad utseendet lovar när du sätter dig bakom ratten, säger C30-projektledare Håkan Abrahamsson.

För nyfikna här hemma kommer C30 Design Concept att finnas till beskådning på Stockholms Bilsalong i början av april. Försäljningen av Volvo C30 startar till hösten efter sin premiär på Parissalongen.

Konkurrenter till Volvo C30



Audi A3

BMW 1-serie

Mercedes C-klass Sportcoupe

Mini Cooper

Förmodat modellprogram Volvo C30 2007

C30 1,8            R4/125 hk

C30 1,8F          R4/125 hk (etanol E85)

C30 2,4            R5/140 hk

C30 2,4i           R5/170hk

C30 T5             R5 (turbo)/220 hk

C30 T5 AWD    R5 (turbo)/220 hk

C30 R               R5 (turbo)/260 hk

C30 2,0D          R4 (turbodiesel)/136 hk

C30 D5             R5 (turbodiesel)/180 hk

Basfakta

Motor 

Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 8,5. Borrning/slag 81/93,2 mm, volym 2401 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 100-5 500 r/min.

Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.Bromsar

Skivor (ventilerade), 330 millimeter, fram och bak och bak. Låsningsfritt system.



Fjädring och hjulställ


Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak dubbla längs- och tvärlänkar.

Hjul

Däck 225/35 R 19.

Mått/vikt (cm/kg) 

Längd 424, bredd 178

Fartresurser (tillverkarens uppgifter) 

Toppfart 250 km/h, acceleration 0-100 km/h 6,0 sekunder

Av: Hans Hedberg

  Av: Hans Hedberg

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!