100830-volvo gtdi t3 t4

Volvos nya snåla bensinmotorer

Att Volvo i och med nya S60 och V60 introducerar nya bränsleeffektiva och starka GTDi-bensinmotorer är ingen nyhet. Men först nu presenteras de lite närmare – 1,6-litersmaskinerna T3, T4 och T4F.

Volvo var i många år förknippade med trevliga men långt ifrån snåla motorer. Detta har dock förändrats under de senaste få åren och Volvo är nu en av de biltillverkare som ligger i framkant när det gäller bränsleeffektiva och mer miljövänliga motorer.

I samband med att nya Volvo S60 och V60 nu introduceras är det dags för en ny motorgeneration att se dagens ljus. Här kommer en närmare presentation av de nya effektiva bensinmotorerna på 1,6 liter som benämns GTDi och GTDiF (Gasoline Turbocharged Direct Injection samt Gasoline Turbocharged Direct Injection Flexifuel). Kort och gott kommer de att benämnas T3, T4 och T4F.

De nya fyrcylindriga GTDi-motorerna är kompakta och pressgjutna helt i aluminium. Materialvalet borgar för låg vikt och god värmeledningsförmåga vilket påverkar energieffektiviteten positivt. Insugningsröret är dock inte av lättmetallen utan i stället utfört i plast vilket också håller nere vikten.

Men låg vikt och god värmeledningsförmåga är inte all hemlighet bakom låg förbrukning och låga utsläpp. Den inneboende tekniken är mest delaktig och då i form av direktinsprutningssystemet som Volvo har utvecklat i samarbete med Bosch. På sina 1,6-liters GTDi-motorer har Volvo valt en ganska ovanlig lösning, nämligen att varje insprutare är centralt placerad ovanför kolven intill tändstiftet och där varje injektor har sex hål. Detta sägs ge en väldigt jämn och fin fördelning av bränslet samt mer exakt kontroll av doseringen. Detta har en rad fördelar. Exempelvis gör insprutarnas centrala placering att mängden sotpartiklar vid förbränningen minskas jämfört med motsvarande lösning med sidoplacerade insprutare. Vid kallstarter sprutas finfördelat bränsle in i förbränningsrummet med 100 bars tryck precis innan tändningsögonblicket. Detta motverkar allt för stora mängder bränsle på förbränningsrummets kalla väggar vilket sänker både utsläppen och förbrukningen. Dessutom ska tekniken bidra till att katalysatorn värms upp snabbare vilket påskyndar avgasreningen. En annan fördel med denna direktinsprutningsteknik är den höga fyllnadsgraden i förbränningsrummet. Vid sidan om positiva utsläpps- och förbrukningseffekter bidrar det även till att turboaggregatet går igång tidigare. Den extra kraften och goda responsen märks redan på låga varv.

– Det här är det modernaste i insprutningsteknik, säger Volvos produktutvecklingschef Magnus Jonsson.

För Volvo har det inte enbart handlat om att sänka förbrukningen och utsläppen så mycket som möjligt. Motorernas prestanda har också legat högst upp på utvecklingsagendan. Snåla motorer med kraft över hela varvtalsregistret och snabb acceleration i alla hastigheter. Detta har åstadkommits med hjälp av variabla kamtider i kombination med ovan nämnde direktinsprutning och turbomatning. Båda kamaxlarna drar alltså nytta av variabla kamtider så att både insugnings- och avgasventilernas öppningstider kan varieras och på så vis optimera överlappningen och ge exakt rätt fyllnadsgrad i förbränningsrummet över hela varvtalsregistret.

– Vi räknar med en minskning av förbrukning och emissioner på uppemot tjugo procent, jämfört med en konventionell bensinmotor med större cylindervolym och likvärdiga prestanda. Samtidigt ger GTDi-motorerna en dragkraft och körkänsla som påminner om en modern dieselmotor, berättar Magnus Jonsson.

De båda till hösten akuella GTDi-motorerna klarar avgaskraven Euro 5. Den ena av de båda – T3 – är på 150 hästkrafter och 240 newtonmeter och är kopplad till sexväxlad manuell låda. Den andra – T4 – är på 180 hästkrafter. Även här är maxvridet 240 newtonmeter men med hjälp av tillfällig överladdning finns 270 newtonmeter tillgängligt för en kort stund. T4-maskinen är kopplad till antingen en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad dubbelkopplingslåda, Powershift.

Oavsett transmissionsalternativ hör en DRIVe-knapp till som sitter på instrumentpanelen. Med denna knapp kan man stänga av eller sätta på drivlinans bränslebesparande teknik.

För den manuella lådan innebär det ett start/stopp-system som stänger av motorn när kopplingspedalen är uppsläppt och växeln är i neutralt läge. För den dubbelkopplade Powershift-lådan innebär den bränslebesparande tekniken ett system som lägger ur växeln när föraren låter rulla utan gaspådrag. Därmed minskas rullmotståndet och förbrukningen sänks.

De nya GTDi-motorerna lanseras i höst tillsammans med nya S60 och V60. En Flexifuel-variant för E85-bränsle – GTDiF (T4F) – kommer under våren nästa år.

Volvos GTDi-motorer

Motorfakta

1,6 GTDi T3

Motortyp Fyrcylindrig bensinturbo

Cylindervolym 1595 cm3

Cylinderdiameter 79,0 mm

Slaglängd 81,4 mm

Kompressionsförhållande 10,0:1

Ventiler Fyra per cylinder

Kamaxlar DOHC (dubbla överliggande)

Max effekt 110 kW (150 hk)

Max vridmoment 240 Nm

Emissionsnivå Euro 5

1,6 GTDi T4

Motortyp Fyrcylindrig bensinturbo

Cylindervolym 1595 cm3

Cylinderdiameter 79,0 mm

Slaglängd 81,4 mm

Kompressionsförhållande 10,0:1

Ventiler Fyra per cylinder

Kamaxlar DOHC (dubbla överliggande)

Max effekt 132 kW (180 hk) vid 5 500 r/min

Max vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 r/min. 270 Nm vid tillfällig överladdning.

Emissionsnivå Euro 5

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr