Unika trafiksäkerhetsanläggningen AstaZero öppnad

Målet är att ingen ska skadas allvarligt eller omkomma i en ny Volvo-bil om sex år. För att uppnå denna vision är Volvo med och inviger AstaZero – världens första fullskaliga testanläggning för framtidens trafiksäkerhetslösningar. Anläggningen ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers.

Volvo har under flera årtionden varit synonymt med krock- och trafiksäkerhet i världsklass. Nu går den svenska biltillverkaren ett steg längre och tillsammans med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut samt Chalmers tekniska högskola inviger man AstaZero, världens första fullskaliga testanläggning för att utprova och kontrollera aktiva säkerhetssystem som ska hjälpa märket att nå visionen om inga döda eller allvarligt skadade i Volvo-bilar 2020.

AstaZero breder ut sig över en stor yta där Volvo, och andra tillverkare (bland annat),  kan skapa unika och specialutformade miljöer och situationer.

– Vi kan simulera alla typer av verkliga trafiksituationer. De flesta testbanor har mer begränsade möjligheter, säger Pether Wallin, vd vid AstaZero.

Som vi kan se på bilderna imponerar anläggningen med många olika typer av testmiljöer. AstaZero innehåller exempelvis landsvägar, flerfiliga vägar, stadsmiljöer med korsningar och mycket mer. I de olika miljöerna kan Volvo studera och mäta interaktionen mellan bilar och andra rörliga objekt, exempelvis djur, gångtrafikanter, cyklar, bilar, lastbilar, bussar och motorcyklar.

I många fall sitter det personal bakom ratten i testbilarna men i situationer med hög komplexitet eller där höga hastigheter ingår styrs bilarna av robotar.

– Säkerhetstester under realistiska förhållanden är en förutsättning för att utveckla våra aktiva säkerhetssystem. Anläggningen kommer inte bara att hjälpa oss att nå vår säkerhetsvision att ta fram bilar som inte krockar, utan också bidra till vidareutvecklingen av säkerhetsteknik som rör oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister, säger Anders Axelson på Volvo Cars Safety Centre.

En av alla de säkerhetstekniker som Volvo ska fortsätta att utveckla och förädla på AstaZero är självkörande bilar. Just den tekniken har Volvo visat upp tidigare och har stor tilltro till för att uppnå 2020 års vision.

– Svensk fordonsindustri ligger i framkant inom aktiv säkerhet. Tack vare AstaZero har vi stora möjligheter att behålla den ledande positionen. Vi är den enda biltillverkare i världen som har satt ett tidsbestämt mål för noll dödsfall i trafiken och Sverige är det enda landet i världen där regeringen stödjer en nollvision, avslutar Anders Axelson.

AstaZero ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers tekniska högskola. Anläggningen finns strax utanför Borås.

Hans Hedberg var hos Saab och Nevs i går för att kika på nya elbilen. I dag befinner han sig med Volvo på nya testanläggningen AstaZero som du kan läsa mer om i kommande nummer av Teknikens Värld. Notera att Hans inte har några händer på ratten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr