090826-porsche-fler-modeller

VW-chefen vill se fler Porsche-modeller

Volkswagen-chefen Martin Winterkorn har en tydlig vision om hur det nya familjemärket Porsche ska utvecklas – Porsches modellprogram ska växa. Enligt Winterkorn behövs tre nya modeller för att öka försäljningen.

 Efter att Porsche har tagits upp i den stora Volkswagen-familjen kan stora förändringar vara att vänta för Porsche. Volkswagens vd Martin Winterkorn är numera även vd för holdingbolaget Porsche SE som äger sportbilstillverkaren Porsche AG och han avslöjar nu sina framtidsplaner för det legendariska sportbilsmärket. Om 3-4 år är målet att Porsche ska uppnå en försäljningsvolym på 150 000 bilar per år. Under det senaste räkenskapsåret sålde Porsche 100 000 bilar, en siffra man inte lär komma i närheten av när det pågående räkenskapsåret räknas samman. Det är alltså en bra bit upp till Winterkorns mål, men han vet hur det ska uppnås.

Winterkorn säger i en intervju i tidsskriften Manager Magazin att det finns planer på inte mindre än tre nya modeller för Porsche. En av dem är en instegsmodell som ska bli mindre, enklare och billigare än nuvarande instegs-Porschen Cayman/Boxster. Det handlar dock inte om någon modern version av 914-modellen som kom till genom samarbete mellan Porsche och VW i slutet av 1960-talet. Winterkorn säger till Manager Magazin att det är ett koncept som inte kommer att återupprepas, Porsche ska förbli Porsche lovar han.

Den andra modellen är ett mindre syskon till den extremt framgångsrika Cayenne. Porsche har ihärdigt förnekat lillsuvens existens men nu verkar det alltså som att den ändå blir verklighet. Slutligen vill Winterkorn se ytterligare en version av sportsedanen Panamera, möjligtvis en budgetmodell. 

Porsche-älskare gör nog bäst i att sluta läsa här eftersom det blir allt mer sannolikt att japanska Suzuki kan komma att bli en avlägsen släkting. Vi har tidigare berättat om VW:s funderingar på att alliera sig med Suzuki för att skapa en ny serie mikrobilar som ska säljas världen över. Detta bekräftas nu av Winterkorn som säger att Suzuki är en intressant partner på grund av japanernas småbilskunnande. VW överväger att köpa tio procent av Suzuki-aktierna, alternativt att bilda ett joint-venture med Suzuki. 

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!